کتاب پارسی (ارشاد فر) برگزار کرد / رُمان مادر اثر ماکسیم گورکی



کتاب پارسی (ارشاد فر) برگزار کرد


جلسه ی نقد و بررسی رُمان مادر

اثر ماکسیم گورکی

جلسه ی نقد و بررسی رمان مادر اثر ماکسیم گورکی توسط کتاب پارسی بروجرد برگزار گردید

در این جلسه که با حضور تعداد بسیاری از علاقمندان برگزار گردید استاد علی فلسفی طی سخنانی تحلیل سبک رئالیسم در ادبیات جهان و تطبیق و نقد این رمان رئالیستی از منظر این سبک را برای حضار بیان داشتند.

در خاتمه نیز توسط آقای ارشاد فر با اهدا تابلو های بسیار زیبا از تصاویر مناظر بروجرد از آقای استاد علی فلسفی، دکتر محمد رضا روزبه و سرکار خانم دکتر سالمی تقدیر بعمل آمد.

@@@

مادر
ماکسیم گورکی
ترجمه علی اصغر سروش
انتشارات نگاه
۲۵۰،۰۰۰ریال

رمان «مادر» نماد ادبیاتی است که موسوم به رئالیسم سوسیالیستی شد.ادبیاتی که از دل انقلاب اکتبر روسیه شکل گرفت و در آن آرمانخواهی سیاسی و مبارزه طبقاتی حرف اول را می زد.

قهرمان داستان زنی است به نام «پلاگی»که پس از مرگ شوهر مستبد و فاسد خود ،به تدریج درفعالیتهای پنهانی پسر نوجوانش «پاول »قرار می گیرد. پاول مدتی است که به مطالعه کتابهای ممنوعه روی آورده است و کلمات و شخصیتش شکل گرفته است .او رفته رفته رهبری کارگران شورشی را به عهده می گیرد و در این راه بارها دستگیر شده و به زندان می افتد .

مادر در غیاب پسرش وظیفه پخش اعلامیه را به عهده می گیرد و نهایتاً در این راه کشته می شود .آخرین جمله ای که مادر به هنگام جان سپردن در ایستگاه قطار برزبان می آورد این است که :«حقیقت را نمی توان به دریای خون خاموش کرد »وکسی از میان جمعیت به ندای او پاسخ می دهد .

در اینکه« ماکسیم گورکی» نویسنده مشهور روسی ،یکی از خوش فکر ترین و هنرمندترین نویسندگان جهان است ،شکی نیست .با این وجود این کتاب که در فرو پاشی نظام تزار و حتی سرمایه داری آمریکا نقش به سزایی دارد ،به خاطر نقش مهمی که در میان ملت ها داشته ،باسایر کتب نویسنده متفاوت است .

بقیه عکس ها در ادامه مطلب


دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

گوگل یاهو!