چرا رشد ۷٫۴ درصدی اقتصاد ، در بدنه تولید نمایان نیست ؟

چرا رشد ۷٫۴ درصدی اقتصاد،

در بدنه تولید نمایان نیست؟

چرا رشد ۷٫۴ درصدی اقتصاد ، در بدنه تولید نمایان نیست ؟

نرخ رشد اقتصادی در نیمه نخست امسال ۷٫۴ درصد اعلام شده است که در ظاهر رقم مطلوبی بنظر می رسد .

بر اساس ظرفیت های اقتصاد ایران ، نرخ رشد میان صفر تا ۴ درصد را می توان ( خروج از رکود ) نامگذاری کرد و نرخ رشد بالای ۴ درصد را می توان ( رونق ) قلمداد کرد . با این تعریف رشد ۷٫۴ درصدی باید نشانه ای از رونق باشد اما سوال اینجاست که چرا این رونق در بدنه اقتصاد و جامعه ایران نمایان نشده است ؟

می توان حدس زد که بیشترین تاثیرگذاری بر رشد ۷٫۴ درصدی اقتصاد از ناحیه نفت وارد شده است . در ۹ ماهه سال ۹۴ تحریم های اقتصادی هنوز پا برجا بود و صادرات نفت محدود به یک میلیون بشکه در روز بود اما در ماههای پایانی سال گذشته روند رو به رشد تولید و صادرات نفت آغاز شد و در سال ۹۵ میزان صادرات به حدود ۲ میلیون بشکه در روز رسید .با این تحول ، تولید نفت خام از ۳٫۵ بشکه در روز عبور کرد .

بنابراین اصلی ترین سهم از افزایش تولید ناخالص داخلی در بخش نفت رخ داده که آثار آن برای بخش خصوصی و بدنه اقتصاد ناملموس است .

رشد بخش صنعت به واسطه رشد صنایع بزرگ که نقش دولت در آن آشکار است ، اتفاق افتاده و صنایع کوچک و متوسط مثل شهر ما ، در آن سهم اندکی داشته اند .

صنایع کوچک و متوسط در دنیا به عنوان صنایع اشتغال زا شناخته می شوند چرا که تولید در این بخش ها بلافاصله در رشد اشتغال تاثیر می گذارد . افزایش نرخ بیکاری در نیمه نخست امسال نیز گواه این نکته است که تولید در بنگاههای کوچک و متوسط با رشد قابل توجهی مواجه نشده است .

در حالی که دقیقا رشد در این بخش از اقتصاد است که در بدنه جامعه نمود پیدا می کند .

با تشکر

سید احمد موسوی

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی استان لرستان


دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

گوگل یاهو!