نگذاریم مرگ‌ کرونایی عادی شود

نگذاریم مرگ‌ کرونایی عادی شود
نگذاریم مرگ‌ کرونایی عادی شود

به گزارش وبسایت خبری بروجرد


مهمترین پیامد بیماری کرونا بعد از همه گیری آن مرگ‌های پی در پی است که این روزها تصمیمات جدید ستاد مبارزه با کرونا در کشور براساس آمار فوتی‌ها مصوب می‌شود و این زنگ خطری محسوب می‌شود، که صدایش با ناله بی صدای خانواده های متوفی عجین شد.

در روزهای نخستین جولان ویروس کرونا در ایران همان ماههای اسفند و فروردین که ترس از کرونا همه را خانه نشین کرده بود فوت روزانه ۴۰ تا ۱۰۰بیمار کرونایی برایمان بسیار سخت و غیر باور شده بود.

آن روزها که محدودیت های کرونایی مصوب و لازم الاجرا شده بود خبری از عادی انگاری و بی تفاوتی به رعایت پروتکلها نبود و همگان امید داشتیم که این ویروس به زودی ریشه کن شود.

با گذشت زمان و تداوم انتشار این ویروس و لغو بسیاری از محدودیتها و بازگشت به زندگی عادی حتی بیشتر وقت ها عادی تر از قبل افزایش تعداد مبتلایان و بالا رفتن آمار فوت شدگان برایمان عادی شد.

این روزها که کرونا با سرعت نور در حال خودنمایی در همه سطوح جامعه است و تنها سلاح مبارزه با آن استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی است برخی مصوبات از سوی ستاد مبارزه با کرونا برای اعمال محدودیتها جای سوال دارد.

با توجه به درگذشت ۸۸۰ بیمار کرونایی در سطح استان لرستان و ابتلای بیش از ۴۴ هزار نفر به این ویروس و وجود بحران کرونا در لرستان برخی محدودیتها مانند تعطیلی صنوف و ساعت محدود فعالیت بازاریان، تعطیلی بانکها و عدم پذیرش ارباب رجوع در ادارات و فعالیت ۵۰درصدی کارکنان ادارات اعلام شده است.

حال سوال این است چرا با توجه به شرایط قرمز لرستان از نظر کرونا ادارتی که با ۵۰ درصد نیرو باید کارکنند، ارباب رجوع هم پذیرش نکنند جرا باز باشند اینگونه تصمیم گیری ها چقدر می تواند بر فعال بودن چرخ اقتصاد یک جامعه و کاهش آمار مرگ و میر ناشی از کرونا اثر داشته باشد.

این روزها تعداد فوتی‌ها را راحت بر زبان می‌آوریم و به آسانی و بدون اندکی تفکر و تأمل، از کنار آن رد می‌شویم درگذشت روزی ۴۰۰ تا ۴۳۰تن از هم وطنان به دلیل انتشار کرونا می طلبد کل کشور حداقل ۲هفته تعطیل شود  تا مردم نیز بیش تر از قبل خطر را احساس کنند.

کرونا خیلی چیزها را تغییر داده، بی محابا جان می‌گیرد، بشر امروز را با همه امکانات و رفاه محدود کرده و زندگی را پر از استرس و اضطراب کرده است. این ویروس گویا خیال رفتن هم ندارد و هیچ کس هم زمان پایان آن را ندارد پس بشر باید با آن زندگی کند تا ریشه‌کن شود.

اما با وجود اطلاع رسانی‌ها و آموزش‌های گسترده متاسفانه برخی‌ها با نادیده گرفتن توصیه‌های بهداشتی از خط قرمزها عبور می‌کنند و خود و دیگران را به زحمت می‌اندازند. 

برای بازگشت به روزهای قبل از کرونا باید با همت همگانی چرخه انتقال ویروس را حذف کنیم، این ویروس در تجمعات و ترددها به سرعت منتقل و سرایت پیدا می‌کند پس باید استفاده ازماسک، دورهمی‌ها، مسافرت‌ها و دید و بازدیدها را حذف کنیم، تردد غیرضروری نکنیم.

در شهر ۴۰۰هزار نفری بروجرد محدودیتهایی اعمال شده و بنابه نظر ستاد کرونا آرایشگاهها زنانه تعطیل و فعالیت کسبه و بازاریان تنها تا ساعت ۱۹ عصر است.

در روزهایی که علاوه بربیمارستان آیت اله بروجردی، بیمارستان امام خمینی ره هم پذیرش بیماران کرونایی را شروع کرده  ویروس کرونا همچنلن قربانی می گیرد.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درنان بروجرد با توجه به شرایط بد کرونا در این شهرستان و افزایش بیماران کرونایی و کمبود تخت های بیمارستانی برای این بیماران با پیگیریهای به عمل آمده بیمارستان امام خمینی( ره )جهت پذیرش و خدمات رسانی به این بیماران در حال آماده سازی است.

همچنین با توجه به افزایش نیاز بیماران به اکسیژن یک تانکر اکسیژن مایع و دستگاه اکسیژن ساز به بروجرد منتقل خواهد شد.

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار بروجرد گفت: کاهش امار تعداد مبتلایان و فوت شدگان ناشی از ویروس کرونا نیازمند همکاری و رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم است.

حسن بلوریان افزود: وضعیت شیوع ویروس کرونا در شهرستان حاد شده و محدودیت‌های شدیدتری اتخاذ شده است.
وی اظهار داشت: مصوبات ستاد مدیریت کرونا شهرستان هم اکنون با اعمال برخی محدودیتها در حال اجرا است و  در صورت پایدار بودن شرایط امکان تشدید شدن محدودیت‌ها وجود دارد.

معاون فرماندار بروجرد گفت: برخی از مردم  اعتقادی به ماسک ندارند و برای شرایط بحران بابد راهکار اندیشیده شود برای خودمان نیز احساس خطر کنیم.وی گفت: ناوگان تاکسیرانی می تواند با ۵۰ درصد ظرفیت کار کنند و ناوگان اتوبوسرانی بیشتر نظارت شود.

بلوریان تاکید کرد: با برگزارکنندگان مراسم عروسی و عزا به شدت برخورد میشود./ایرنا

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

گوگل یاهو!