نقد اجتماعی / ساختمانهای نوساز بروجرد و آتش سوزی های احتمالی به مانند فاجعه پلاسکو

ساختمانهای نوساز بروجرد، آتش سوزی های

 احتمالی به مانند فاجعه پلاسکو و چند سوال


فرهاد داودوندی- بروجرد:

بعد از وقوع زلزله سال ۱۳۸۵ بروجرد به یکباره ساخت و ساز ساختمانهای چندین طبقه در بروجرد رونق گرفت. ساختمانهای چند طبقه ای که بعضا حتی در کوچه های غیر استاندارد هم مجوز ساخت گرفتند.

ساخت مجتمع های مسکن مهر و ساختمانهای با ارتفاع زیاد در شهرک اندیشه و دیگر شهرک های اطراف بروجرد هم چندین سال است رونق خاصی گرفته است.

سالهاست که مدتی یکبار خبرهای از سقوط آسانسورهای ساختمانهای نوساز بروجرد که  حتی منجر به مرگ و میر و مصدوم شدن شدید گروهی از همشهریان شده نیز به گوش مان می رسد.

حالا دیگر باید بگوئیم آتش سوزی فاجعه بار ساختمان پلاسکو تهران زنگ خطر را برای شهرهایی به مانند بروجرد نیز به صدا در آورده است. زنگ خطری که نشان می دهد اگر خدای ناکرده چنین موردی در بروجرد رخ بدهد مطمئنا با فاجعه های انسانی مواجه خواهیم شد.

نگارنده طی چند روز گذشته که از فاجعه ساختمان پلاسکو می گذرد به این اندیشیده که آیا ساختمانهای نوساز و چندین طبقه بسیاری که در بروجرد پا گرفته اند آیا ملزم به  نصب سیستم اطفاء حریق متناسب با طبقات ساخته شده هستند؟

 شرکت های نصاب چنین سیستم هایی در قبال اتفاقات ناگوار چگونه به تعهدات خود جامه عمل خواهند پوشید؟ آیا پایانکارهای صادر شده در شهرداری برای ساختمانهای چندین طبقه در بروجرد توام با نظارت ویژه شهرداری بر شرکت های نصب سیستم اظفاء حریق و نصب آسانسور می باشد یا خیر؟

و آیا صرف اخطار به مالکین بناهای خطر آفرین شهری،باعث رفع مسئولیت شهرداری می شود و یا اینکه قانون چیز دیگری را تعریف کرده است؟

به هر حال امیدواریم متخصصین امر در رابطه با سوالات بالا پاسخ های قانع کننده ای برای اذهان عمومی ارائه بدهند.

سایت فرهاد ۹۰ آمادگی دارد پاسخ های تمامی شهروندان را با نام خودشان در این سایت قرار بدهد…


دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

گوگل یاهو!