مهندس جواد کماسی فرماندار سابق بروجرد

نامه مهندس جواد کماسی

فرماندار سابق بروجرد

 در رابطه با مرگ نابهنگام مریم میرزا خانی

بانوی ایرانی و نابغه ریاضی دنیا 

هنوز بسیاری از مردم بویژه مردم ایران با نام و چهره معصوم یک زن تشنه علم یعنی مریم میرزا خانی آشنا نشده بودند که خبر مرگ نابهنگام او دنیا را تکان داد.بعد از انعکاس وسیع این خبر بسیاری از مردم دنیا و بیشتر مردم ایران کنجکاو شدند که او را بشناسند. در مورد این دانشمند بزرگ چیزی که تاسف دوستداران علم و فرهنگ را بر می انگیزد عمر کوتاه اوست.

خیلی ها از خود میپرسند چرا باید مردان و زنان سرنوشت ساز چون مریم میرزاخانی اینقدر زود از دنیا بروند و همه آرزو میکنند ای کاش او سالهای بیشتری زنده می ماند و به بشریت خدمت می کرد.

در طول تاریخ مردان و زنان بزرگی ظهور کرده اند که عمر کوتاهی داشته اند مثل سهروردی یا ابوعلی سینا و بسیاری عمر طولانی داشته اند مثل أفلاطون یا در سالهای اخیر مثل برنارد شاو یا ماندلا و گاندی و دکتر حسابی.

این دردناک است که دنیای پر از خشونت و بی رحمی ما انسانی با هوش و دانش سرشار و دارای روحی بزرگ و عاشق را از دست بدهد.

برای ما ایرانی ها جای تاسف مضاعف است که این گنجینه های عظیم را حتی کشف نمیکنیم چه رسد که وجود آنها را مغتنم بدانیم و زمینه رشد و شکوفایی آنها را فراهم کنیم.

سوگمندانه ما در سالهای اخیر استعداد عجیبی در سوختن فرصتها و فرار مغزها از خود بروز داده ایم. شاید فکر کنیم این همه دانشمند بالقوه که هر روز از کشور عزیز ما که در تاریخ به علم و فرهنگ شناخته میشود هجرت می کنند فقط به دنبال زندگی بهتر و خوشی بیشتر هستند که البته این عیب نیست ولی در هر صورت بسیاری جوانان با استعداد ما بزرگترین هدفشان خروج از این کشور و رسیدن به جایی از این دنیاست که قدر او را بشناسند و به او در شان یک انسان احترام بگذارند.

شاید بپرسید مگر در ایران احترام و قدر شناسی نیست ؟ پاسخ روشن است اگر هست این همه تلاش دانشمندان و دانشجویان نخبه برای رفتن به کشورهای دیگر بخصوص امریکا و اروپا برای چیست ؟

 ما با خود بد کردیم. باید بر گردیم و رفتارهای نزدیک به چهار دهه گذشته خود را باز نگری کنیم. ما با جوانان ، با دانشجویان ، با جامعه زنان خوب رفتار نکردیم. ما به بهانه های قرون وسطایی آنها رنجاندیم. ما غمگنامه بسیاری از این مردم آزاریها و استعداد سوزیها را بناحق بنام دین انجام دادیم.

ما بعضی از سرمایه های انسانی را بخاطر چیزهای کوچک و مضحک کتک زدیم. آستین کوتاه موی بلند ،لباس رنگی ، ما با هر اندیشه متفاوت با خودمان برخورد کردیم.

ما مردم سرزمینمان را از شادیهای معمول و آزادیهای مجاز محروم کردیم. این در حالیست که مردم سلحشور ما در سالهای سخت جنگ ایستادند و جانانه از کشور و انقلابشان دفاع کردند. اما ما فقط به آن گروه از ملت توجه کردیم که انگونه که ما میخواهیم بودند.

و امروز جای تعجب نیست که بر أساس آمارهای رسمی مقام اول دنیا را در فرار مغزها بخود اختصاص داده ایم.

ما نه بخاطر مرگ نابهنگام و غم انگیز مریم میرزاخانی بلکه به خاطر نادانی و فرصت سوزی و رنجانیدن فرزندانمان باید عزای عمومی اعلام کنیم. و در این مراسم بیندیشیم و تصمیم به جبران بگیریم شاید هنوز دیر نشده باشد.      

مهندس  جواد کماسی

 فرماندار سابق بروجرد


دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

گوگل یاهو!