فرمود خداوند مهربان:«کُلُوا و اشرَبُوا و لا تُسرِفُوا»مومنون ۵۱ / بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید

فرمود خداوند مهربان:«کُلُوا و اشرَبُوا و لا تُسرِفُوا»مومنون ۵۱

 بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید


فرهاد داودوندی- بروجرد:

راستش نمی دانم چه بگویم و اصلا نمی دانم راهش چیست که جلوی این اسراف های غذایی گرفته شود؟!

میهمانی که تمام می شود مقدار بسیار بسیار زیادی مواد غذایی بعنوان ” ته مانده” غذاها به درون سطل آشغال ریخته می شوند.

جدا از اینکه در این شرایط گرانی، خیلی ها بعنوان افراد نیازمند آرزوی یک وعده غذای گرم را دارند، باید از خودمان بپرسیم راهش چیست که سرمایه های مملکت را اینگونه به باد هوا ندهیم!

فرض کنیم در این مملکت سر جمع  80.000.000 نفر باشیم و هر روز هر کدام از ما یک دانه برنج به بهانه ته مانده غذا دور بریزیم، واقعا نمی دانم ۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰ دانه برنج وزنش چند تن می شود؟

 اما این را بخوبی می دانم که کار از دور ریختن ۱ دانه  برنج گذشته و فقط در هر مهمانی توسط هر میهمان عزیزی صد ها دانه برنج دور ریخته می شود! هر چند که باید به این مورد اسراف موارد دیگری به مانند اسراف در مصرف نادرست  نان( گندم)، آب، نمک، گوجه، میوه، ماست، سیب زمینی، پیاز و ……… را نیز اضافه کنیم.

به هر حال خدا آخر عاقبت ملتی که به ثروت خودش هم رحم نمی کند را ختم بخیر کند!

 اما واقعیتش این است که با این اسراف ها، انگار لب رودخانه خروشانی نشسته ایم و سرمایه های مملکت را به مانند دسته دسته اسکناس های رایج ،به درون رودخانه بریزیم!

به هر حال باید امیدوار باشیم جامعه ما که شوربختانه در تقلید گوی سبقت را از دیگر ملل دنیا ربوده برای حفظ داشته های مادی و معنوی اش دست از اسراف بردارد، شاید حداقل در این زمینه تیشه به ریشه اقتصاد کوچک خانواده های خودمان نزنیم!


دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

گوگل یاهو!