طبیعت بکر لرستان

بسیار مهم


جلوی خودسری ها و  ساخت و سازهای

 غیر مجاز در طبیعت بکر لرستان گرفته شود


بنام خالق هستی

بر همگان واضح است که جاذبه های گردشگری ایران، براساس شرایط اقلیمی هر منطقه، تنوع بالایی دارد و افراد زیادی اعم از ایرانی و خارجی، علاقمند به سفر به این مناطق هستند تا هم اوقات فراغت خود را صرف گردشگری نمایند و هم بر تجربه های حسی و روحی خود افزون کنند. 

شهرستان دورود و توابع آن، از منطقه های زیبا و قابل تامل در زمینه گردشگری هستند. وجود منطقه حفاظت شده اشترانکوه، آبشار دره اسپر، آبشار شوی، دره نیگاه، غار وقت و ساعت، بیشه آبگرم و … از جاذبه های گردشگری منحصر به فرد ایران محسوب می گردند

و به همین دلیل، شهرستان دورود را پایتخت طبیعت ایران نامیده اند و این جاذبه باعث شده است که از اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور از این موهبت بازدید نمایند.
بیشه آبگرم دورود، با دربر داشتن آبشارهای متعدد بزرگ و کوچک در دره آبگرمه و در فاصله ۲۳ کیلومتری جنوب شهرستان درود واقع شده است.

 درصورتی که درراستای جاده پیرعبداله به سمت ایستگاه چم چید، حرکت کنیم، به یک سه راهی برخورد می کنیم که اگر مسیر مستقیم را در امتداد ریل قطار ادامه دهیم، به سمت آبشار آبگرمه و در نهایت به آبشار بیشه خواهیم رسید. این منطقه در روزهای اخیر، مورد توجه گردشگران زیادی واقع شده است و افراد مختلفی اعم از کوهنوردان و گردشگران، به این منطقه مراجعه می نمایند.

اکوسیستم منطقه، ترکیبی از جنگل های طبیعی چنار، انگور وحشی، انجیر و بید در کنار مراتع بالادست را شامل می شود که به دلیل اهمیت اکولوژیک و زیبایی شناختی، ارزش بسیار بالایی را برای این قسمت از سرزمین، ایجاد نموده است.

اکوسیستم در نقطه اوج خود قرار دارد و با تامین خُرد اقلیم های متفاوت، مأمن ذخیره های ارزشمندی از گونه های گیاهی و جانوری می باشد. 
آنچه که در مراجعات روز جمعه ۳۱/۱/۱۳۹۷ به این منطقه مورد مشاهده کوهنوردان و طرفداران محیط زیست بوده، این است که تعدادی از بومیان منطقه، که خود را مالک و صاحب دره گرم میدانند،

اقدام به ساخت امکانات و بعداً ایجاد و اخذ ورودی نموده اند و بیم آن می رود که به تدریج، با تخریب منابع طبیعی و توسعه های ناهمگون بدون درنظرگرفتن اصول آمایش سرزمین، سرنوشت شومی برای اکوسیستم این منطقه رقم زده شود.

بدیهی است که بدون مطالعه و ارزیابی توان اکولوژیک سرزمین، که نیاز به نظرات تخصصی در زمینه مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست دارد، هرگونه توسعه انسان ساخت در این ذخیره گاه های ارزشمند، آن ها را به تدریج به ورطه نابودی خواهد کشاند (چه بسیارند نمونه هایی از این قبیل، در مناطق جنگلی و مرتعی شمال، غرب و جنوب کشور). 

لذا با توجه به اهمیت بسیار زیاد موضوع، انجمن کوهنوردان ایران- نمایندگی بروجرد برآن است تا در راستای ایجاد آگاهی عمومی بخصوص در اذهان هموطنان استان لرستان، تقاضا کنیم تا در انجمن های مردم نهاد، تشکل ها و انجمن های کوهنوردی، نسبت به این موضوع، جلب مشارکت شود.

امیدواریم رشد آگاهی های عمومی و جلب مشارکت دوستداران محیط زیست، باعث تأمل بیشتر مردم و مسئولین در برخورد با این چالش ها گردد. 

انجمن کوهنوردان ایران- نمایندگی بروجرد


دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

گوگل یاهو!