رابطه بین بهداشت دهان و دندان و خطر سکته قلبی

رابطه بین بهداشت دهان و دندان

تحقیقات انجام شده در ایرلند و انگلستان نشان می دهند، افرادی که به خاطر رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ، خونریزی لثه دارند و به صورت مکرر دندان هایشان را مسواک نمی زنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند. بهتر است بدانید که باکتری های دهان به جریان خون وارد می شوند و به پلاکت های خونی می چسبند، و به لخته ای خونی تبدیل شده که جلوی رساندن خون به قلب را می گیرند و باعث سکته قلبی می شوند.

این تحقیق توسط میکرب شناس های دانشگاه بریستول انگلستان و کالج سلطنتی سرجئون در ایرلند انجام شده است، و در ۱۱ سپتامبر برابر با ۲۱ شهریور در نشست انجمن میکرب شناسی در کالج ترینیتی دابلین در ایرلند ارائه شد.

یکی از اعضای تیم تحقیقاتی ، دکتر استیو کریگان از دانشگاه سلطنتی سرگئون دابلین گفت:
” دهان شاید کثیف ترین مکان در بدن انسان باشد. “

دهان انسان پناهگاه بیش از ۷۰۰ نوع مختلف باکتری است، و همانطور که دکتر کریگانن توضیح می دهد:

” اگر به خاطر خونریزی لثه مجرای خونی باز داشته باشید، باکتری ها می توانند وارد جریان خون شوند. زمانی که باکتری ها وارد جریان خون شوند و با تکه های کوچکی به نام پلاکت می چسبند ، پلاکت ها همان ذراتی هستند که هنگام بریدگی خون را لخته می کنند. با چسبیدن به پلاکت ها باکتریها باعث می شوند تا پلاکت ها در رگ های خونی لخته شوند و تا حدی راه خون را سد کنند. این کار جلوی برگشتن خون به قلب را می گیرد و خطر حمله قلبی را در پی دارد.”
در گذشته، درمان چنین شرایطی با آنتی بیوتیک آسان بود، اما این گزینه با تکامل یافتن باکتری ها به جانداران قوی تر تقریبا کاربردی ندارد چرا که باکتری ها در مقابل بسیاری از انواع داروهای ضد میکرب، مقاوم شده اند.

دیگر اعضای تیم تحقیقاتی ، پروفسور هاوارد جنکینسون از دانشگاه بریستول ، در شرحی کوتاه گفت:
” بییماری قلبی عروقی بزرگترین قاتل در جهان غرب است. باکتری های دهانی مثل Streptococcus gordonii و Streptococcus sanguinis نمونه های رایج آلوده کننده ها هستند. اکنون دریافته ایم که ابتلای باکتریایی عامل خطرناک مستقلی برای بیماری های قلبی است.  از اینرو مطلبی که قصد داریم بگویم: این است که می توانید متناسب ، لاغر باشید و سالم غذا بخورید ، اما اگر مراقب دندان هاتان نباشید، همچنان خطر حملات قلبی را افزایش می دهید

جنکینسون و همکاران در دانشگاه بریستول به دنبال راهی هستند تا بفهمند باکتری ها چگونه بر روی پلاکت های خون اثر می کنند تا این که درمان های جدیدی را پی ریزی کنند که این فعالیت ها را هدف قرار دهد. جنکینسون توضیح می دهد که بسیاری از این تحقیقات تا به امروز به این که چگونه باکتری ها در شرایطی که در جریان خون به پلاکت ها نزدیک می شوند و بر روی آنها ها تاثیر می گذارند پرداخته اند.

جنکینسون گفت:” ما فشار درون رگ های خون و قلب را شبیه سازی کردیم”، که منظورش این بود که می توانند نشان دهند چگونه باکتری ها از راه های مختلف استفاده می کنند تا با هم بر روی پلاکت ها انباشته شوند و به طور کامل آن ها را محاصره کنند. با این کار آن ها از دو روش می توانند از خود دفاع کنند : می توانند مقابل حمله ی سلول های محافظ از خود محافظت کنند و همچنین خود را از آنتی بیوتیک ها مخفی کنند.
این یافته ها توضیح می دهند چرا آنتی بیوتیک ها هیمشه در درمان بیماری قلبی عفونی موثر نیستند و تاکید می کنند که ممکن است نیاز به پیدا کردن داروهای جدید برای درمان این بیماری باشد.

جنکینسون می گوید او و تیمش در حال کار بر روی پیدا کردن محل دقیق چسبیدن باکتری ها به پلاکت ها هستند، و وقتی این کار را تمام کنند می توانند شروع به تولید دارویی کنند تا منطقه به خصوصی که باکتری به پلاکت می چسبد و بر روی آن اثر می گذارد را پیدا کنند.
کورگین اضافه کرد که تعدادی پروتئین در باکتری ها پیدا کرده اند که به نظر در انباشته شدن باکتری ها کمک می کند. وقتی با استفاده از تکنولوژی ژنتیک پروتئین ها را حذف کردند باکتری ها قادر نبودند تا پلاکت ها را با هم انباشته کنند. ظاهرا پروتئین ها کلید این کار هستند و می توانند هدف های مفیدی برای توسعه داروها و واکسن ها باشند.


دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

گوگل یاهو!