برگی از تاریخ بروجرد: قابل توجه اعضای شورای اسلامی شهر و رسانه های بروجرد


تراز مالی شهرداری بروجرد در سال ۱۳۲۹- منتشره در روزنامه بروجرد، شماره ششم خرداد ۱۳۳۰
برگی از تاریخ بروجرد:

قابل توجه اعضای شورای اسلامی شهر

و رسانه های بروجرد

در پُست قبلی که در باره شورای اسلامی شهر نوشتم، بر لزوم رعایت اصل «شفافیت» و ارتباط شورا با رسانه¬ها تأکید کردم. روشن است که سخن گفتن از «شفافیت» کافی نیست، قانون ابزار عملی شفافیت را مشخص کرده است:

به استناد بند دهم ماده ۷۱ «قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور» مصوب ششم مهر ۱۳۸۲ شورای اسلامی شهر موظف است با «تأیید صورت جامعِ درآمد و هزینه شهرداری، که هر شش ماه یک‌ بار توسط شهرداری تهیه می‌شود، آن را برای آگاهی عمومی منتشر کند».

در گفتگوی تلفنی از دوست عزیزم آقای فرهاد داودوندی، خبرنگار مستقل و مدیر وبلاگ farhad90 انتشار گزارش¬های مالی شهرداری در سال¬های گذشته را جویا شدم. ایشان با کلام آمیخته به طنز خود گفت: «من که هیچ، اجدادِ من هم به خاطر نمی¬آورند که چنین اتفاقی افتاده باشد!»

در پاسخ، از ایشان خواستم که دست کم پای اجدادشان را میان نیاورند! شاید انتشار گزارش¬های مالی شهرداری برای نسل ما امری شگفت باشد، یقیناً برای پدران یا پدر بزرگان ما کاملاً عادی بوده است.

‌برابر ماده ۴۲ «قانون تشکیل شهرداریها و انجمن شهرها و قصبات» مصوب ۴ مرداد ماه ۱۳۲۸ مجلس شورای ملی، شهرداری هر شهری وظیفه داشته است که در آخر هر سال، صورت جامعی از درآمد و هزینه شهرداری را که به تصویب انجمن شهر رسیده باشد برای اطلاع عموم منتشر کند.

به استناد بریده روزنامه «بروجرد» به تاریخ خرداد ۱۳۳۰، صورت مالی (تراز مالی) شهرداری بروجرد در سال ۱۳۲۹ برای اطلاع عموم منتشر شده است. مطالعه این تراز بسیار جالب و خواندنی از انضباط مالی حاکم بر مجموعه شهرداری در آن زمان حکایت دارد:

اولاً دو ستونِ بدهکار و بستانکار، برابر است و حتی یک دینار (در سال ۱۳۲۹ هر ریال معادل ۱۰۰ دینار بود) اختلاف در آن دیده نمی¬شود.

ثانیاً در  مجموع، هزینه¬ها از درآمدها کمتر است و تراز مالی، مثبت.

آیا شورای پنجم می¬تواند با انجام اصلاحات لازم، انضباط مالی را به شهرداری برگرداند و تراز منفی آن را مثبت کند؟ اگر این اتفاق بیافتد، یقیناً آرزو یا حسرت انتشار گزارش¬های مالی شهرداری نیز به وقوع خواهد پیوست!
نوشته : استاد محمد گودرزی ( الف. فرهیخته)

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

گوگل یاهو!