استاد محمد گیوه کی نامی که در تاریخ صنایع دستی بروجرد ثبت خواهد شد.

استاد محمد گیوه کی

 نامی که در تاریخ صنایع دستی بروجرد ثبت خواهد شد.

فرهاد داودوندی- بروجرد:

استاد “محمد گیوه کی” سالیان سال است که عمر خود را وقف زنده نگه داشتن صنایع دستی قدیمی بروجرد  نموده است.

چنین افرادی که با عشق و علاقه به تاریخ زادگاه شان، عمر خود را برای زنده نگه داشتن آداب و رسوم نسل های گذشته صرف می کنند، کاری بس بزرگ انجام داده و می دهند که اثرات این فعالیت ها در آینده درخشانتر خود را نشان خواهد داد.

 استاد محمد گیوه کی و چنین اساتید بزرگواری که دین خود را به زادگاه شان ادا می کنند، در واقع  زحمات شان به پاس یک عمر کار و فعالیت فرهنگی باید حفظ و نام خودشان نیز در تاریخ این دیار ماندگار شود.


۱۵۸ قطعه چوبی و فلزی از
لوازم و تجهیزات ریسندگی، ورزشی، بافندگی، کشاورزی، ساختمانی، موسیقی، جنگی، سواری، خوراکی و
وسایل مورد نیاز  روزمره مردمان قدیم  که تمام این اقلام
بنوعی مردم شناسی بروجرد قدیم میباشد تا کنون توسط استاد محمد گیوه کی ساخته شده است.

لوازمی که همگی کاملا واقعی می باشند و می توان آنها را با نام های اصیل بروجردی برای همیشه در تاریخ بروجرد ثبت کرد.

این استاد ۵۸ ساله که جانباز دوران دفاع مقدس نیز می باشد قصد دارد در آینده کلکسیون خود را با ساختن دیگر لوازم سالیان بسیار دور کاملتر از هم اکنون کند.


استاد محمد گیوه کی هدف خود را از ساختن چنین لوازمی آشنایی نسل کنونی و نسل های بعدی با  صنایع دستی بروجرد می داند و مایل است با شناساندن این صنایع دستی ساخته شده که کاربرد خود را در زندگی روزمره کنونی از دست داده اند، فرهنگ غنی بروجردی ها در ساختن صنایع دستی در سالیان دور را  برای همیشه بصورت مستند در تاریخ بروجرد ثبت کند.

بد نیست بدانیم برای ساختن هر کدام از این قطعات، استاد محمد گیوه کی مدتها با افراد پیر و کهنسال دیدار ها داشته و علاوه بر ساختن هنرمندانه چنین  لوازمی، تمامی زیر و بم کار کرد های چنین قطعاتی در سالیان بسیار دور را نیز فرا گرفته است.


به هر حال تاریخ بروجرد و بروجردی ها همیشه به هنرمندان بی شمار خود افتخار نموده است و ما نیز به داشتن چنین همشهری هنرمند، خلاق و فعالی به مانند استاد محمد گیوه کی که شاید در تمامی ایران به مانند چنین استادی در ساختن قطعات واقعی لوازم بسیار قدیمی پیدا نشود، افتخار می کنیم و برای ایشان و خانواده گرامی شان  صمیمانه آرزوی موفقیت روز افزون داریم.

بقیه عکس ها در ادامه مطلب


دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

گوگل یاهو!