آقای محمد عنبری دبیر کانون انیمیشن دانشگاه علوم پزشکی تهران

دبیر کانون انیمیشن دانشگاه علوم پزشکی تهران:

انتقال آموزه‌های سلامت از طریق انیمیشن،

 بسیار تاثیرگذار است

محمد عنبری
دانشجوی کارشناسی ارشد بهداشت حرفه‌ای معتقد است طراحی و مدل‌سازی سه
بعدی  می‌توان به یادگیری بهتر دانشجو کمک کرد در ضمن انتشار و باخبر کردن
عموم مردم از نکات سلامت و بهداشت به‌وسیله انیمیشن بسیار تاثیر گذار است.

محمد عنبری
 دانشجوی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته بهداشت حرفه ای از دانشگاه علوم پزشکی
تهران و دبیر کانون انیمیشن این دانشگاه، از جمله دانشجویانی است که در
کنار تحصیل خود به فعالیت‌های هنری نیز می‌پردازد و در این مسیر موفقیت‌های
شایان توجهی به دست آورده است. وی که دانشجویی موفق در عرصه تولیدات
انیمیشن در راستای آموزش تحصیلی است در گفتگویی با خبرنگار مفدا از
فعالیت‌های خود و عوامل موفقیتش در این زمینه هنری می‌گوید.

گفتگوی زیر حاصل گپی دوستانه با این دانشجوی جوان و خوش آتیه کشورمان است.

مفدا: از چه سالی شروع به فعالیت در حوزه ساخت انیمیشن کردید و دقیقا هدف شما برای فعالیت هنری چه بوده است؟

از دوران کودکی به طراحی علاقمند بودم و با توجه به شرایط
خانوادگی و فعالیت برادرم در تولیدات انیمیشن در صدا و سیما به انیمیشن
علاقمند شدم و کم کم شروع به یادگیری نرم افزارهای تولید انیمیشن نظیر
افترافکت، انیمه استدیو، تردی مکس و مایا کردم. البته هدفم تنها علاقه و
رضایت شخصی برای فعالیت در این شاخه از هنر است چراکه به نظرم انیمیشن شامل
شاخه‌های دیگر هنر از جمله نویسندگی، نمایش، معماری و موسیقی می‌شود.

به مدت ۶ سال است در حوزه فیلم سازی تئاتر و انیمیشن فعالیت
دارم و حدودا دو سال اخیر تمرکز جدی بر انیمیشن پزشکی دارم همچنین با تاسیس
کانون انیمیشن دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان دبیر این کانون مشغول به
فعالیت هستم.

مفدا: بعد از ورود به دانشگاه فعالیت هنری خود را چگونه ادامه دادید و در این مسیر چه مشکلاتی در سر راه شما وجود داشته است؟

من از  کارشناسی سال ۸۸ در دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالیت
خودم را با تئاتر در دانشکده بهداشت آغاز کردم و کم کم با بیشتر شدن
فعالیت‌های هنری در بیرون دانشگاه تصمیم گرفتم پیوندی میان هنر و علم داشته
باشم که به همین  دلیل همایشی را در آذر سال ۹۳ در دانشگاه علوم پزشکی
تهران با عنوان «انیمیشن و کاربرد آن در علوم پزشکی» برگزار کردم که منجر
به استقبال خوبی از جانب دانشجویان شد و بعد از آن با تاسیس کانون انیمیشن
پزشکی فعالیت رسمی خود را در دانشگاه ادامه دادم.

طبیعتا هر کاری  همیشه مشکلاتی به همراه داشته است که با
خواست و اراده برای برداشتن قدم به سوی هدف برطرف می‌شود، ماهم از این مورد
مستثنی نبودیم و یکی از مشکلات امکانات و سیستم‌های مورد نیاز برای تولید
انیمیشن بود که الحمدالله با پیگری معاونت دانشجویی دانشگاه در حال برطرف
شدن است.

مفدا: شما به رشته انیمیشن علاقه مند بودید چه شد که وارد رشته بهداشت حرفه ای در دانشگاه علوم پزشکی شدید؟

باید عرض کنم که به رشته مهندسی  بهداشت حرفه‌ای نیز به دلیل
جامعیت رشته که نگاهی مهندسی و طراحی دارد علاقه دارم و به انیمیشن نیز
علاقه‌مندم و سعی کرده‌ام هنر انیمیشن را در راستای تحصیلم به کار بگیرم.

مفدا: در حال حاضر و با توجه به رشته تحصیلی خود فعالیت ساخت انیمیشن را در چه مسیری ادامه می‌دهید؟

 حدود دو سال می شود که در حوزه انیمیشن های پزشکی در دو
شاخه  سلامت عمومی و آموزش نظام پزشکی در کانون انیمیشن در دو سبک سه بعدی و
دو بعدی مشغول به فعالیت هستیم و علاوه بر تولیدات انیمیشن‌های  آموزش
پزشکی، حضوردر جشنواره ها از جمله جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت هم از
برنامه‌های کانون انیمیشن است.

مفدا: فکر می کنید فعالیت هنری چه مقدار می تواند در عرصه تخصصی دیگر رشته ها از جمله رشته های پزشکی مورد استفاده قرار بگیرد؟

دسته‌ای از مطالب هستند که یادگیری و تجسم آن‌ها برای دانشجوی
رشته‌های پزشکی(فیزیولوژی ،آناتومی و حتی اتاق های عمل و…) بسیار دشوار
است با طراحی و مدل‌سازی سه بعدی  می‌توان به یادگیری بهتر دانشجو کمک کرد
در ضمن انتشار و باخبر کردن عموم مردم از نکات سلامت و بهداشت به‌وسیله
انیمیشن بسیار تاثیر گذار است که از اهداف کانون انیمیشن دانشگاه تهران
است.

مفدا: در حوزه آموزش انیمیشن برای  دانشجویان علاقه‌مند چه برنامه‌ریزی‌هایی را از طریق کانون خود انجام داده‌اید؟

با توجه به فعالیت کانون انیمیشن دانشگاه تهران برنامه‌های که
برای ترویج استفاده از انیمیشن و ارتقای توانایی کار با نرم افزارهای
تولید انیمیشن انجام داده‌ایم که شامل فیلم نامه نویسی، انیمیشن،طراحی و
کانسپت آرت ، مدل سازی، محترک سازی، طراحی لوکیشن،کامپوزیت، تدوین، افکت
گذاری، کارگردانی،نورپردازی،مورف،کلوس،ریگ بندی،صدا برداری و دوبله و…در
دو فضای دوبعدی و سه بعدی شامل می شود و از آنجا که تولید انیمیشن یک کار
تیمی و تخصصی است نیاز به آموزش تخصصی در هر بخش است و اینکه براساس
پتانسیل و قدرت تخیل و علاقه هر نیروی دانشجو متخصص در هر قست مشغول به
فعالیت حرفه‌ای شود.

مفدا: تحصیل در یکی از رشته‌های علوم پزشکی و همچنین فعالیت هنری توامان را چگونه برنامه‌ریزی می کنید؟

این دو تداخلی با هم ندارند و من با توجه به علاقه فراوانی که
به هر دو رشته دارم سعی کرده‌ایم با برنامه‌ریزی دقیق به هردو رشته
بپردازم. از آنجا که رشته تحصیلی دانشگاه بخشی از فعالیت‌های جدی من است
سعی کرده‌ام در مقطع کارشناسی ارشد روی مباحثی همچون ایمنی و ارگونومی که
ارتباط نزدیکتری با طراحی و مدلینگ سه بعدی و طراحی اپلیکشن دارند کار کنم
که هم در دانشگاه در جهت ارتقا علم و نگاه خلاقانه به مباحث علمی قدم
بردارم و نیز به فعالیت‌های هنری خود نگاهی علمی داشته باشم.

مفدا: هدف  شما در حوزه انمیشن و فعالیت در دانشگاه علوم پزشکی چیست؟

با توجه به استقبال خوب دانشجویان علوم پزشکی قطعا در سال‌های
آینده شاهد فعالیت‌های جدی انیماتورهای رشته انیمیشن پزشکی در جامعه و
ترویج فرهنگ صحیح سلامت و آموزش ویژه علوم پزشکی حتی بصورت مجازی علم پزشکی
خواهیم بود که این مهمترین هدف و چشم انداز فعالیت کانون است.

مفدا: تا به حال در چه جشنواره‌ها و فستیوال‌هایی شرکت کرده‌اید؟

 علاوه بر جشنواره فرهنگی هنری وزارت بهداشت،در جشنواره‌های
داخلی همچون ۱۰۰ثانیه و جشنواره انیمیشن تهران، جشنواره بین المللی فیلم
سبز و … همچنین چند جشنواره خارجی شرکت کردم و سعی کرده‌ام با شرکت در
جشنواره‌ها تجربه کسب کنم. 

مفدا: فکر می‌کنید فعالیت هنری چه تاثیری می‌تواند بر روی زندگی شخصی و اجتماعی یک دانشجو یا یک شهروند داشته باشد؟

قطعا فعالیت هنری علاوه بر احساس رضایت هر دانشجو از زندگی و
توانایی اجتماعی و ارتباطلات خود می‌تواند بر بهبود عملکرد و کارایی و
توانایی شخصی تحصیلی دانشجو کمک کند در واقع هنر می‌تواند باعث رشد روح و
فکر دانشجو  شود.

مفدا: از مردادماه امسال
هر دانشگاه علوم پزشکی کشور در حوزه فرهنگی و دانشجویی دارای یک وب سایت
خبری با عنوان «مفدا» شده است، “مفدا” به شما که دانشجوی فعال فرهنگی
هستید، چه کمکی کرده است؟

معتقدم وب سایت مفدا بسیار مفید و قدرتمند عمل کرده است و با
خبرهای به روز و ریزبینی دقیق فعالیت‌های وزارت بهداشت باعث ارتقای عملکرد
کارکنان، مدیران و دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی شده است.



دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

گوگل یاهو!