چالش های شهر سوچی پس از المپیک زمستانی

19 66 662103 چالش های شهر سوچی پس از المپیک زمستانی

 

 

بازی های المپیک زمستانی به پایان رسید، اما ورزشگاه ها و استادیوم ها و هتل ها و جاده های که برای این رویداد ساخته شده بودند چه می شوند؟

 
روسیه ۵۱ میلیارد دلار هزینه برای آماده سازی شهر سوچی برای میزبانی بازی های المپیک را صرف نموده است. شهری با تفرجگاه ساحلی تبدیل به سرزمین زمستانی برای برگزاری مسابقات شد. بر اساس گزارشات، آنها امیدوار به این هستند که بعد از این مسابقات سوچی به عنوان یک شهر توریستی انتخاب گردیده و این سرمایه گذاری ها بی فایده نباشد و پرچم این کشور بالا برود.

 

“دیوید والنچی اسکای” رئیس انجمن بین المللی مورخان المپیک می گوید: به نظر می رسد آنها از قبل برنامه ای برای این هدف نداشته اند و به نظر این عدم شفافیت با چالش های جغرافیایی و سیاسی برای آینده ی سوچی خوب نمی باشد. او می افزاید : من نمی توانم هیچ گونه تصوری از مثبت بودن این رخداد برای آینده ی سوچی داشته باشم و امیدوار به این نیستم که این شهر در آینده مکانی برای توریست ها شود.

 
این ترس وجود دارد که آیا سرنوشت شهر سوچی هم مانند شهرهایی چون آتن و مونترال که در سال های گذاشته میزبان برگزاری این مسابقات بودند و بعد از اتمام المپیک ورزشگاه های آن خالی ماند و مورد استقبال قرار نگرفت، خواهد بود یا خیر!

 
گفته می شود که مقامات روسیه تضمین کرده اند ،سوچی با هزینه های زیادی که متقبل شد و امکانات و تجهیزاتی که برای برگزاری این مراسم پرداخته است بعد از پایان بازی های المپیک، بازدیدکنندگان زیادی خواهد داشت و انتظار می رود که ورزشکاران اروپایی پس از این به سوچی بروند .

 
بسیاری ازشهرهای میزبان پس از بازی های المپیک انتظار دارند که برای زیر ساخت های ورزشی سرمایه گذاری هایی انجام شود و در مقابل ورزشکاران کشورهای مختلف خواهان استفاده از این مکان ها باشند. مثلا آتلانتا فرودگاه و بزرگراه آن را قبل از بازی های تابستانی ۱۹۹۶ و در نهایت استادیوم المپیک مخصوص  بیس بال را بهبود بخشید و آن را برای تیم های حرفه ای آماده ساخت یا در لندن مجموعه المپیک آن در سال ۲۰۱۲ با توسعه بازارهای شهر و خراب کردن آپارتمان های بلند اطراف ورزشگاه  به دنبال جذابیت های بیشتر برای رونق دادن کشورش بود.

 
“اسکات  هالودی” استاد اقتصاد دانشگاه تنسی می گوید :نتایج نشان می دهد که هدف اصلی یک کشور از اینکه خواهان میزبان بودن برای برگزاری المپیک است این می باشد که به دنبال کسب منافع اقتصادی می باشد.
 
برگزارکنندگان سوچی هم معتقدند که میزبانی کشورشان برای بازی های المپیک باعث می شود روزانه بر تعداد توریست ها و مسافران آنها افزوده شود و پیش بینی کرده اند که سالانه حدود ۵ میلیون مسافر جدید برای دیدن این کشور افزوده خواهد شد.

 

در حال حاضر مقامات این شهر برنامه های جدیدی برای ساختن ساختمان های جدید به منظور توسعه ی این کشور برای مقاصد توریستی دارند. “آدلر آرنا” از امکانات بسیار خوب و مناسب سوچی برای علاقه مندان به اسکی سخن می گوید. مراکز رسانه ای و مراکز خرید و ورزشگاه های ساخته شده در سوچی می تواند این کشور را نامزد میزبانی جام جهانی ۲۰۱۸ کند.

 

هزینه های زیادی در سوچی برای این ساخت ها انجام شده است و دولت روسیه برای تضمین کیفیت و نشان دادن ارزش های بالای این آثار زیست محیطی برای افزایش حذابیت های این کشور تلاش های بسیاری می کند.

 

چالش ها بر سر اینکه آیا بر تعداد ساکنان این منطقه افزوده خواهد شد وجود دارد و بر اساس آخرین آمار گرفته شده ساکنان سوچی به ۴۰۰۰۰۰ نفر رسیده اند و روزبه روز با کاهش روبه رو بوده اند و محبوبیت گردشگری آن کم شده بود و اینکه از این پس چه خواهد شد مشخص نیست! به احتمال زیاد همین امسال بسیاری از  آمریکایی ها و اروپایی ها، برای گذراندن تعطیلات خود این کشور را انتخاب خواهند کرد. سوچی در گذشته تاریخچه پر سر و صدایی را، به خصوص اینکه بر روی رشته کوه قفقاز شمالی وجود دارد و گروه های مختلف قومی و مذهبی در درگیری های خونینی در این منطقه زندگی می کرده اند داشته است.

 
آینده ی اقتصاد سوچی ممکن است دچار زیان هایی شود اما در آینده ای نزدیک ممکن است به عنوان یک شهر ورزشی قلمداد شود و همانطور که می دانید چند روز دیگر دقیقا از ۷ مارس این شهر میزبان برگزاری بازی های پارالمپیک خواهد بود.

 

 

گرداوری : ایران خاتون


دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

گوگل یاهو!