مطلبی از آقای حاج یدالله حطمی در رابطه با ماه محرم و برپایی تکایا یا سقاخانه در شهرستان بروجرد


مطلبی از آقای حاج یدالله حطمی در رابطه با


ماه محرم  و برپایی تکایا


یا سقاخانه در شهرستان
بروجرد


بسم
الله الرحمن الرحیم


چرا
اطاق و یا سالن و منبر را سیاه پوش و روی پله های منبر چراغهای نفتی و یا برقی روشن
می کنیم و یا باصطلاح چراغانی می کنیم؟

فلسفه
اینکار چیست؟

جواب
سوال فوق الذکر در محرم سال ۱۳۷۴ هیئت محترم مسلم ابن عقیل شیراز

پاسخ:
ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه

۱٫
والنجم اذا هوی (سوگند به ثریا چون فرو آید) ۲٫ ماضل صاحبکم و ماغوی (که صاحب شما
(محمد) ص هیچگاه در گمراهی و ضلالت نبوده است).۳٫ و ما ینطق عن هوی (و هرگز به هوای
نفس سخن نمی گوید) ۴٫ ان هو الا و حی یوحی (سخن او هیچ جز وحی خدا نیست)
سوره نجم ۵٫ پس از آگاهی از مراسم حجه الوداع و غدیر خم و رخدادهای بزرگ
آن روز اسلام که در شب نوزده ذیحجه سنه دهم هجری اتفاق افتاد، با نزول آیه یا ایهاالرسول
بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فمابلغت رساله و الله یعصمک من الناس (ای پیغمبر
آنچه از جانب پروردگارت بر تو نازل شده به مردم برسان که اگر نرسانی رسالت خدا را نرسانده
ای و خدا تو را از شر مردم نگاه می دارد)
سوره مائده آیه ۶۷.


پیامبر
اکرم (ص) فریاد برآورد الصلوه الجمعه(نماز جماعت). آنگاه مردم اجتماع کردند و فرمودند:
کیست که از خودتان به شما اولی باشد؟ پس مردم بطور دسته جمعی گفتند خدا و رسول و آنگاه
دست علی ابن ابیطالب را گرفت و گفت: من کنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه و
عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله(هرکس که من مولای اویم پس علی مولای اوست،
خدایا دوست دار کسی را که دوستش دارد و دشمن دار هر که را که دشمنش بدارد و یاری کن
کسی را که یاری اش کند و خار کن آنکس را که او را واگذارد).

 6. و این آخرین فرضیه
ای بود که خدا بر امت محمد (ص) واجب کرد و پس از آن خدا این آیه را بر پیامبر (ص) نازل
کرد: الیوم اکملت لکم دینکم و ائمت علیکم نعمتی و رضیت لکم السلام دینا (امروز دین
شما را به حد کمال رسانیدم و بر شما نعمت را تمام کردم و بهترین آیین را که اسلام است
برایتان برگزیدم)
سوره مائده آیه ۳. ۷- در همین
روز و در این مراسم پیامبر (ص) علی ابن ابیطالب علیه السلام را به جانشینی خود معرفی
فرمودند و جمعیت حاضر که قریب یکصد هزار نفر بودند به ندای پیامبرشان لبیک گفتند، حسان
ابن ثابت مداح و صحابه پیامبر (ص) ضمن اجازه از رسول الله فی البداهه اشعار زیر را
سرود و قرائت نمود:

ینادیهم یوم الغدیر نبیهم  
بخم و اسمع بالنبی منادیا

در روز غدیر پیغمبرشان ایشان را ندا کرد در خم و چقدر خوب ندای
پیغمبر را می شنیدند.

بانن مولاکم نعم و ولیکم فقالوا و لم یبدوا هناک التعامیا

که من مولا و ولی شما هستم، آری مردم خود را به کوری نزدند و
گفتند

الهک مولانا و انت ولینا و لن تجدن فی الخلق للامر عاصیا

خدای تو مولای ما و تو سرپرست مایی و هرگز این خلق از امر تو
سرپیچی ندارند

فقال له قم یا علی فاننی رضیتک من بعدی اماما و هادیا

آنگاه پیامبر (ص) گفت به علی (ع) برخیز که من پسندیدم تو بعد
از من امام و راهنما باش ((الغدیر – میزان – جلد ۵))

 

از ابوذر در مجمع البیان روایت شده است که پیامبر (ص) از خداوند
تقاضا کرد که سینه ام را گشاده کن و از اهل بیتم علی بن ابی طالب را وزیر من قرار بده
و به این وسیله پشتم را محکم کن. این آیه نازل شد: اِنّما وَلیّکم الله و رسوله والّذین
آمنوا الّذین یقیمون الصّلوه و یؤتون الزّکاه و هم راکعون (همانا سرور شما خداوند است
و پیامبر او و مومنانی که نماز را بر پا می دارند و در حال رکوع زکات میدهند)
. سوره مائده آیه ۵۵٫

ابوذر گفت: رسول الله هنوز دعایش در زبان بود که جبرئیل از ناحیه
خدای جلیل به حضورش آمد و عرض کرد ای محمد بخوان، پرسید چه بخوانم
؟ ابوذر می گوید جبرئیل گفت این آیه را ((انما ولیکم الله…))
آنگاه بلال برای نماز ظهر اذان گفت. مردم همه به نماز ایستادند بعضی در حال رکوع و
بعضی در حال سجده دیده می شدند. بعضی هم مشغول سوال بودند.

در این میان سائلی از کنار
علی (ع) گذشت. آن جناب انگشتر خود را در حال رکوع به وی داد. سائل جریان را به رسول
الله عرض کرد. رسول الله رو به همه ما کرد و این آیه را تلاوت کرد: وقتی این آیه نازل
شد رسول الله را گران آمد و ترسید مبادا قریش تکذیبش کنند و مدتی از اظهار و ابلاغ
این آیه خودداری می فرمود. این آیه نازل شد یا ایها رسول بلغ ما انزل الیک…

در غایه الحرام از صدوق رحمه الله علیه نقل می کند که وی باسناد
خود از ابی سعید وراق از پدرش از جعفر بن محمد علیه السلام نقل می کند، داستان قسم
دادن علی بن ابی طالب علیه السلام ابی بکر را وقتی که به خلافت نشسته بود و در ضمن
فضائل خود را برای ابی بکر ذکر می نمود و به کلماتی که رسول الله (ص) در حقش فرموده
بود استدلال میکرد تا اینکه فرمود ای ابابکر تو را به خدا سوگند آیا ولایتی که قرین
ولایت خدا و رسول است در آیه زکاه ولایت من است یا ولایت تو؟ گفت بلکه ولایت تو.
المیزان جلد ۶

از ابی ذر رضوان الله علیه نقل می کنند حدیث قسم دادن علی علیه
السلام عثمان و زبیر و عبدالرحمن بن عوف و سعد بن ابی وقاص در روز شوری و داستان احتجاج
آن جناب را با نام بردگان و استدلال او را که رسول الله (ص) درباره جانشینی او فرمود
و تصدیق همه نامبردگان فرمایشات ایشان را و از جمله احتجاجات یکی همین آیه مورد بحث
ما است که اما قسمشان می دهد و می فرماید آیا کسی در بین شما مسلمین هست که در حال
رکوع زکاه داده و آیه قرآن در حقش نازل شده باشد، همگی عرض کردند نه.
المیزان، علامه طباطبایی


حدیث غدیر خم از حدیث های متواتر است که محدثان و علما شیعه
و سنت و جماعت از دیر زمان آنرا روایت کرده اند. این حدیث با تعبیرات و سندهای مختلف
کتب معتبر اهل سنت و شیعه نقل شده است.

همزمان با رحلت پیامبر (ص) که از روز غدیر خم حدودا بیش از
۱۰۰ روز نگذشته بود گروهی از قریش و مردم مکه ((مهاجران)) و مدینه ((انصار)) و عده
کثیری دیگر برای جانشینی و خلافت مسلمین در محلی به نام سقیفه بنی ساعده جمع و به گفتگو
و جدل پرداختند، کوتاه سخن اینکه سرانجام ابوبکر به جانشینی پیامبر (ص) انتخاب و بجای
علی بن ابی طالب (ع) بر منبر پیامبر (ص) جای گرفت، از این تاریخ بود که خلافت و منبر
او در جهان اسلام غصب گردید.

الله نور السماوات و الارض (خدای تعالی کاملترین مصداق نور و
او نوری است که بوسلیه او اسمان ها و زمین ظهور یافته اند).
سوره نور آیه ۳۵

یهدی الله النور و من یشا من النور- خداوند هدایت می کند کسانی
را که دارای کمال ایمان باشند به سوی نور خود نه کسانی را که متصف به کفر باشند و این
نور همان است که به بوسیله آن پیامبران خصوصا پیامبر اسلام خاتم النبی (ص) و پس از
او ائمه اطهار و اهل بیتش علی بن ابی طالب و یازده فرزندش هدایت شده اند و موجب هدایت
مردم جهان بوده اند اذا وقتی می گوییم ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه همین معنی
را می رساند


بنابراین در ماه محرم خانه ها به منظور عزاداری سیاهپوش و تمثال مبارک
مولا بر روی آن نصب و چراغ های روی منبر که خود نشان دهنده تجلی گاه هدایت آن شهید
بزرگوار است که تا ظهور حضرت قائم مهدی موعود (ع) همچنان روشن خواهد بود نشاندهنده
علاقمندان و شیعیان خاندان پیامبر (ص) می باشد لذا فلسفه سقاخانه (تکیه) همان منبری
است که امام روی آن به سخنرانی می پرداخت و به نقل از خاطرات شادروان عبدالمحمد آیتی
ما هم روی این منبر بجای امام و بصورت نمادین تمثال مبارکشان و چراغهای نورانی می گذاریم
و آنرا با پارچه های سیاه مزین می کنیم.

—————–

التماس دعا _ یدالله حطمی


دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

گوگل یاهو!