عوامل مؤثر بر ارتکاب جرم از نگاه مجرمان زن/ تأثیربرچسب مجرمانه بر میل به ارتکاب جرم در زنان

عوامل مؤثر بر ارتکاب جرم
از نگاه مجرمان زن/ تأثیربرچسب 
مجرمانه بر میل به ارتکاب جرم در زنان
به گزارش وبلاگ خبری بروجرد به نقل از مهرخانه

یکی دیگر از عوامل مورد تأیید و مؤثر بر میزان جرایم افراد حاکمیت فقر بر زندگی مجرمان در حد عدم توانایی تأمین نیازهای ضروری و اساسی زندگی خود است. به‌طوری که بسیاری از زنان مجرم مورد بررسی هدف خود را از ارتکاب جرم و کج‌روی را تأمین معاش و نیازهای اساسی خود بیان کرده‌اند.
جرایم معمولاً به عنوان تهدیدی جدی برای جان و دارایی انسان‌ها به‌شمار می‌آیند. در این میان انحرافات و کجروی‌های زنان از جمله مسائلی است که در تمام سطوح خرد، میانه و کلان دارای پیامدهای انکارناپذیری است. بدون تردید یکی از عوامل شکل‌گیری رفتار یک فرد وضعیت اجتماعی و اقتصادی است که در آن رشد یافته و زندگی می‌کند. بنابراین شناخت ویژگی‌های این گروه خاص می‌تواند ما را در شناسایی وضعیت و سپس رفع این عوامل زمینه‌ساز یاری کند. با توجه به این مهم در پژوهشی به بررسی وضعیت اجتماعی اقتصادی زنان مجرم و زندانی پرداخته شد.

با نگاهی به تاریخچه جرم و جرم‌شناسی در ایران شاید بتوان به این نتیجه و برداشت عینی دست یافت که تا قبل از دهه ۶۰ میلادی، جرم همواره یک فعالیت مردانه محسوب می‌شده است، به‌طوری که در آمار جنایی تا قبل از این دوره، اثری از ارتکاب جرایم زنان به چشم نمی‌خورد. در حالی‌که امروزه شاهد گسترش تنوع و دامنه جرایم توسط زنان هستیم. جانشین وقت فرمانده ناجا در سال ۸۵ با اشاره به افزایش ۱۰ برابری حضور زنان در اجتماع از افزایش ۱۳ برابری جرایم این قشر نسبت به دوره‌های قبل به‌خصوص پیش از انقلاب، خاطرنشان کرد که در حال حاضر ۳٫۵ درصد از زندانیان را زنان تشکیل می‌دهند.

۶ گروه جرایم زنانه در ایران

عطاریان (۱۳۸۲) در تحقیقی تحت عنوان بررسی جرایم زنان و شیوه‌های پیشگیری و کنترل آن که توسط گروه علوم اجتماعی جهاد دانشگاهی مشهد صورت گرفت نشان داد که جرایم زنان با بیشترین فراوانی به ترتیب به ۶ گروه جرایم اختصاص می‌یابند که عبارت‌اند از جرایم مواد مخدر، جرایم اعتیاد، جرایم سرقت، جرایم علیه منافی عفت و اخلاق عمومی، جرایم علیه اشخاص و جرایم علیه اموال. نتایج حاصله در قسمت تعیین بر اساس فرضیات در ابعاد فرد و خانواده به این صورت است که در بعد فردی بین متغیرهای سن، سطح تحصیلات، احساس تبعیض، پایبندی به مذهب، وجود نزدیکان مجرم، عدم ارضای نیازهای عاطفی و تأمین امکانات اقتصادی با ارتکاب به جرم دختران و زنان رابطه معناداری وجود دارد.

شکلک های محدثه

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

گوگل یاهو!