خبرنگاری در روزهای کرونایی

خبرنگاری در روزهای کرونایی

خبرنگاری در روزهای کرونایی
به گزارش وبسایت خبری بروجرد به نقل از ایرنا
کرونا این ویروس منحوس و مهمان ناخوانده ای که نظم جهان را برهم ریخته با آمدنش ضمن سلب ارامش خسارتهای جبران ناپذیر مالی و جانی وارد کرده که بیان همه این دردها و دیدن تصاویر بیماران کرونا از دریچه دوربین خبرنگاران بسیار ملال انگیز است.

در اسفند ماه سال ۹۸ زمانی که صدای پای ویروس کرونا در ایران شنیده شد این خبرنگاران بودند که در کنار مسوولان با احساس مسوولیت بالا پیگیر اخبار پیرامون کرونا شدند و حال در استانه ۱۷ مرداد ماه روز خبرنگار لازم است  از این فعالان و مجاهدان مبارزه با کرونا یادی کنیم.

روزهایی که هنوز مردم خیلی از خطرات ویروس کرونا مطلع نبودند، لنز دوربین خبرنگاران و قلم توانمند آنها بود که از کرونا و خطرات ناشی از آن می گفتند و گاها در روزهای نخست با بی مهری و بی توجهی برخی مسوولان مواجه می شدند.

 قطعا انتشار این خبر که پای ویروس کرونا به ایران رسید برای هیچ خبرنگاری مسرت بخش نبوده و زمانی که این خبر را مخابره میکند کوهی از نگرانی و استرس بر او حاکم می شود .

در روزهای ابتدای ورود کرونا به کشور که نمی خواستیم باور کنیم کشور ما هم درگیر کرونا شده همان روزهایی که آمار مبتلایان انگشت شمار بود خبرنگاران از یک سو باید اطلاع رسانی می کردند تا مردم بهوش باشند و خطر را جدی بگیرند و از سوی دیگر به گونه ای اخبار را بیان کنند که ترس و وحشت در بین مردم ایجاد نشود.

وقتی در اسفند ماه خبر “پای کرونا به به بروجرد رسید ” را مخابره میکردم  اندوه و غمی عجیب وجودم را فرا گرفته بود   و در بهت فرو رفتم از سویی فکر بیماری و خطر انتشار این بیماری آزارم میداد  و از سوی دیگر احساس مسوولیت ما را در انجام رسالت خطیر خبرنگاری بیشتر می کرد.

از همان روزهای ابتدایی محتوای اخبار تغییر کرد و در کنار موضوعات عادی و روزمره بحث اصلی و محور همه خبرها مصاحبه ها و گزارشها کرونا شد  .

اخباری که روح خبرنگار را چون سوهان صیقل می داد و اینجا سختی کار خبر ر ا می شد بیشتر درک کرد که استرس و اضطراب ناشی از ان جسم و روح خبرنگار را با هم تخریب می کند .

شنیدن ابتلای خبرنگاران به کرونا ، فوت خبرنگاران به دلیل ابتلا به کرونا،  تهیه گزارش خبرنگار از بخش ها ی کرونا و دیدن و شنیدن درد دل بیماران کرونایی روح خبرنگار را صدمه می زند اما خبرنگار محکم دست به قلم می برد و به وظیفه خود عمل می کند . 

  همه خوب میدانند در روزهای سخت قرنطینه خانگی ، روزهایی که همه جا برای جلوگیری از انتشار ویروس تعطیل بود و ممنوعیت ورود و خروج در شهر های مختلف دایر بود این خبرنگاران بودند که همچون مدافعان سلامت شبانه روز در راستای تنویر افکار عمومی مردم، آٍِگاهی دادن از نحوه انتشار و پیشگیری از ویروس فعالیت  داشتند.

در این روزهای سخت کرونا ، قلم و دوربین خبرنگار است که   در سطح شهر و بیمارستانها به چرخش درمی آٍِید  تا مردم محتاط عمل کرده و با تاکید بر زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی از ابتلا به این ویروس جلوگیری شود.

خبرنگاران در روزهای سخت کرونا از یک سو اخبار کرونا، شرایط اقتصادی جامعه رعایت کردن و نکردن پروتکل ها را بیان می کنند و از سوی دیگر اخبار و اطلاعات جدید و بهروز انتشار و جهش کرونا را رصد و بیان می کنند.

 در میان اخبار جمع آوری شده از مسوولان بهداشت و درمان برای خبرنگاران شنیدن افزایش خبر تعداد مبتلایان و افزایش آمار فوت شدگان برایشان از هر چیز درد اورتر است.

 دیدن جسم خسته و بیحال پرستاران و کادر پزشکی برایشان زجر اور است اما آنچه بر دردآنها بیشتر می افزاید بی تفاوتی برخی مردم به رعایت پروتکلهای بهداشتی است .

اینکه خبرنگاری در دوران سخت کرونا و تلاش بی وقفه کادر پزشکی برای نجات جان بیماران بخواهد خبر از شب نشینی مردم در پارکها، برگزاری مراسم های عروسی تولد و عزا بده و یا شاهد تور گردشگری در شهر باشد برایش قابل هضم نبوده و بسیار بی تفاوتی مردم عذاب آوراست.

شیوع کرونا اگرچه بسیاری از شهرها ی کشور را به تعطیلی کشاند و مشکلات بزرگی از نظر اقتصادی برای واحدهای صنعتی و صنفی، بازاریان ،صاحبخانه و مستاجران و همه اقشار جامعه ایجاد کرد  اما نشان داد که در حوزه خبر کار تعطیل نبوده و رسانه ها و خبرنگاران حتی با دورکاری به تعهد و احساس مسوولیت خود پابند بودند.

در ۶ماهه جاری  بخشی از رسانه‌ها و خبرنگاران بروجرد  با تولید گزارش و اخبار مختلف و عکس  از اوضاع کرونا در شهر در مرحله هشدار ، سهم خود را در مقابله با کرونا، اجرایی می‌کنند و شاید ۷۰درصد تولیدات انها به نوعی پیرامون کرونا باشد.

آری شیوع کرونا کار خبرنگاران را نه تنها  تعطیل نکرد بلکه  علاوه بر مسائل روزانه و همیشگی،  بحران کرونا را نیز پوشش داده و این افراد  خود را موظف می‌دانند به رسالت خود خوب عمل کنند.

رییس شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: خبرنگاران و رسانه ها در ایام مقابله با ویروس کرونا حضور فعال و پرشوری داشتند که قابل تقدیر است.

دکتر محمد کاکاوند افزود: ما به نقش رسانه‌ها در ایجاد نظام اجتماعی، ثبات جامعه و همراهی مسئولان و مردم ِآگاه بوده و همگان به خوبی میدانند  نقش رسانه در توسعه کشور به چه میزان بااهمیت است.وی بیان کرد: خبرنگاران بروجرد در کنار سایر اصحاب رسانه در مدت شیوع کرونا با رعایت اخلاق رسانه‌ای و اصل امانتداری به درستی در کنار مسئولان برای مقابله با بیماری کرونا قرار گرفتند.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد فرمانداری بروجرد ضمن تبریک روز خبرنگار به همه خبرنگاران گفت:  یک خبرنگار از سه ویژگی عشق به کار، آگاهی و تخصص کاری و مسئولیت اجتماعی برخوردار است و با توجه به این ویژگی‌ها در تمامی مسایل جامعه در زمان جنگ و مشکلات ورود کرده و نقش خود را در پیشرفت، توسعه و ترقی کشور ایفا می‌کند.

احمد گودرزیان فعالیت خبرنگاران در دوران کرونا را قابل تقدیر دانست و گفت: اگر رسانه‌ها و خبرنگاران در خصوص کاستی‌ها و کمبودها در این مدت دست به قلم می‌بردند و جامعه را ملتهب می‌کردندشاهد این ارامش و نظم در توزیع نیازهای کرونا مانند توزیع ماسک،الکل،کمکهای مومنانه نبودیم.

وی گفت: اصحاب رسانه در ایام کرونا با اطلاع رسانی هایی که انجام دادند، نقش بسزایی در مقابله و کنترل شیوع ویروس کرونا داشتند .وی تاکید کرد :  ۱۷ مرداد که مصادف با روز خبرنگار و سالروز شهادت خبرنگار شجاع شهید محمود صارمی   است فرصت مناسبی است تا  از تلاش های اصحابه رسانه در مبارزه با کرونا  تقدیر شود.

بدرستی تلاش خبرنگاران در روزهای مبارزه با کرونا مانند تلاش آنها در همه عرصه های مختلف مانند هشت سال جنگ، دوران سازندگی، دوران طلایی رسیدن به قله های علم و دانش، روزهای پر خطر  سیل و زلزله و حمایت از مردم بل تقویت روحیه وحدت و همدلی است./ایرنا

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

گوگل یاهو!