حاج علیرضا قاسمی صاحب قدیمی ترین مرغداری لرستان

حاج علیرضا قاسمی 

پیشکسوت و قدیمی ترین

 “مرغدار” بروجرد و لرستان

فرهاد داودوندی – بروجرد:

حاج علیرضا قاسمی سالیان سال تنها مرغدار بروجرد و لرستان بوده است. بد نیست بدانیم در حال حاضر بیش از ۱۸۵ مرغداری فقط در بروجرد و حومه آن  وجود دارد.

وقتی از ایشان می خواهم که برای مان از صنعت مرغداری در بروجرد و لرستان تعریف کند، می گوید: سالها قبل از انقلاب از امارات متحده عربی به بروجرد آمدم و در همان زمان به فکر افتادم که وارد کار مرغداری بشوم.

قبل از من مرغداری آقای سلیقه فعالیت داشت و دومین مرغداری را من با مرحوم حاج رضا ترکاشوند بصورت شراکت راه اندازی کردیم.

آن زمان از شرکت دانه پارس و شرکت ایران آلمان دانه را کیلویی ۲۲ ریال و جوجه را ۲۴ ریال خریداری می کردیم.

بعد از مدتی مرغداری من با ۱۴۰۰۰ و آقای ترکاشوند با ۱۰۰۰۰ و آقای  سلیقه با  8000 قطعه جوجه  بیشترین تعداد مرغ در لرستان را پرورش می دادیم.

در اوایل انقلاب جهاد کشاورزی دام و طیور را زیر پوشش خود گرفت و با اینکه توام با آغاز جنگ تحمیلی شد اما با تمام کمبودهای آنروز و با تلاش شبانه روزی،  مرغ مورد نیاز شهر و رزمندگان جبهه ها را تامین می کردیم.

حاج علیرضا قاسمی  متولد سال ۱۳۲۲ بروجرد است و طی سالیان گذشته موفق شده  5 سال بعنوان مرغدار نمونه استان انتخاب شود.

وی با یاد آوری اینکه در سال ۱۳۵۹ مرحوم رضا شه پسند با شراکت با آقای رضا ساطوری موفق شدند در دوراهی آنزمان بروجرد کشتارگاه راه اندازی کنند، می گوید: در آن اوایل هر مرغداری در مکان خود اقدام به کشتار انبوه مرغ می کرد، اما صنعت مرغداری در بروجرد به یکباره رشد قابل توجهی نمود، خوشبختانه فعالیتهایی که ما بعنوان اولین ها در امر پرورش مرغ با خون دل و زحمات بسیار پایه گذاری کردیم اینک به ثمر نشسته تا جائیکه در حال حاضر ماهانه در حدود ۱٫۶۰۰٫۰۰۰ جوجه ریزی در بروجرد انجام می گیرد.

 حاج علیرضا قاسمی که در حال حاضر بعنوان پیشکسوت و قدیمی ترین مرغدار لرستان و بروجرد شناخته می شود، این روزها از اینکه مرغدارها فقط برای دلال و واسطه ها کار می کنند بسیار دلگیر است و می گوید:

متاسفانه به یکباره بیمه هر قطعه جوجه را ۲۵۰ تومان حساب کرده اند و اگر یک مرغداری برای هر دفعه  20 هزار قطعه جوجه بریزد، حساب کنید برای هر سری جوجه ریزی چه مبلغ کلانی را باید به بیمه بدهد در صورتیکه در کنار این هزینه بسیاری از مرغداران بخاطر نداشتن سرمایه کافی مجبور می شوند سودهای کلان میلیونی نیز به واسطه ها بپردازند و در چنین مواردی سود بسیار ناچیزی عایدشان خواهد شد و در واقع سود اصلی را کسانی می برند که در این بین بنام دلال شناخته می شوند.

وقتی از حاج علیرضا قاسمی درخواست می کنم که خاطره ای  از دوران فعالیت هایش در صنعت مرغداری برایمان بگوید، مکثی می کند، به فکر فرو می رود و سپس می گوید: سود مرغداری برای هر سری جوجه ریزی یک سود معمولی است، اما ضرر در این حرفه بسیار سنگین می باشد، برای نمونه یکشب تا ساعت ۸ شب در مرغداری بودم، آمدم منزل یکساعت بعد زنگ زدند و گفتند مرغداری آتش گرفته، در آن آتش سوزی ۱۴ هزار قطعه جوجه زنده سوختند.


دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

گوگل یاهو!