بازداشت این خانم به اتهام رانندگی + عکس

بازداشت این خانم به اتهام رانندگی + عکس

 

نیروهای امنیتی عربستان سعودی روز جمعه (۸ آذر) عزیزه الیوسف، فعال برجسته حقوق بشر را هنگامی که به همراه امان النفجان یکی دیگر از فعالان عربستانی در خیابانی در ریاض در حال رانندگی بود، دستگیر کردند.

نفجان در صفحه توئیتر خود نوشت وی و عزیزه پس از دستگیری به یک اداره پلیس منتقل شدند و در آنجا از آنان خواسته شده با امضای یک تعهدنامه قول بدهند که دیگر رانندگی نکنند اما آنان از این کار خودداری کردند.

وی افزود اگر مقام‌های سعودی درباره سرپرست و قیم وی سوال کنند، خواهد گفت که خودش قیم و سرپرست خود است. با این وجود به رغم تمایل وی، قیم یا همان محرم این بانوی عربستانی به اداره پلیس فراخوانده شد.

به نوشته پرس تی وی، نفجان در روز جمعه تصاویری را در اینترنت قرار داد که نشان می‌داد این ۲ بانوی عربستانی در یک پمپ بنزین در حال بنزین زدن هستند و از اینکه با رانندگی آنها مثل یک مساله عادی برخورد شده بود، ابراز خرسندی می‌کنند.

عربستان سعودی تنها کشور جهان است که زنان در آن اجازه رانندگی ندارند. هر چند ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان مبنای قانونی ندارد اما بنابر فتوای علمای وهابی چنین ممنوعیتی اعمال و توسط نیروهای رژیم آل سعود اجرا شده است. در صورتی که زنان در این کشور عربی رانندگی کنند، بازداشت و دادگاهی می‌شوند؛ آن‌ها حتی ممکن است به شلاق نیز محکوم شوند.

حامیان ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان می‌گویند در صورت مجاز شدن رانندگی بانوان، اخلاقیات به خطر می‌افتد و زنان تشویق می‌شوند تا آزادانه در مجامع عمومی ظاهر شوند.

ده‌ها تن از زنان عربستانی در سال ۲۰۱۱ نیز در یک اقدام اعتراضی مشابه و برای به چالش کشیدن ممنوعیت رانندگی بانوان در این کشور گروهی را به نام “ویمن تو درایو” تشکیل دادند. آن‌ها تصاویر و فیلم‌هایی از خودشان را در حال رانندگی بر روی شبکه‌های اجتماعی اینترنت منتشر کردند.

در سال ۱۹۹۱، مقامات عربستان سعودی ۴۷ زن را که در اعتراض به ممنوعیت رانندگی پشت فرمان خودرو نشسته بودند، بازداشت کردند. بازداشت شدگان با مجازات‌هایی همچون ممنوعیت خروج از کشور و تعلیق از کار مواجه شدند.


دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

گوگل یاهو!