اخبار کامل انفجار مقابل سفارت ایران در بیروت

اخبار کامل انفجار مقابل سفارت ایران در بیروت

 

شبکه‌های خبری منطقه از وقوع ۲ انفجار در نزدیکی سفارت ایران در بیروت و کشته شدن ۱۹ نفر در این حادثه خبر می دهند.

خبرنگار شبکه خبری المنار گزارش داد که انفجار بمب در منطقه بئر الحسن در الجناح در حومه جنوبی نزدیکی سفارت ایران در بیروت۱۹ کشته به همراه داشت.

المیادین گزارش داد که دو انفجار در روبروی سفارت ایران در منطقه جنوبی بیروت روی داده است.بر اساس گزارش اولیه المیادین، ساختمان سفارت ایران در بیروت آسیب جدی دیده است. بر اساس گزارش المیادین، یک زن و ۶ مرد از قربانیان این انفجار بوده است.

رسانه های لبنان گزارش دادند که اطلاعات اولیه از کشته شدن ۱۰ نفر در دو انفجار در نزدیک سفارت ایران در منطقه بئر الحسن در جنوب بیروت حکایت دارد.شبکه خبری العربیه ادعا کرده است که دو راکت به سفارت ایران در بیروت اصابت کرده است.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امنیتی گزارش داد که انفجار ناشی از انفجار خودروی بمب‌گذاری شده بود.

از سوی دیگر سفارت ایران در بیروت از سلامت سفیر ایران، دیپلمات‌ها و کارکنان این سفارت خبر داد و اعلام کرد که خود سفارت هدف قرار نگرفته است بلکه این انفجار در اطراف سفارت به وقوع پیوسته است.

شبکه خبری المنار نیز از وقوع دو انفجار نزدیک سفارت ایران در منطقه الجناح در بیروت خبر داده و گزارش داده که بر اساس اطلاعات اولیه در این انفجار ۱۰ نفر کشته شده‌اند که بیشترشان از اهالی این منطقه و کارگران بودند.

شبکه تلویزیونی “OTV” ‘گزارش داد که انفجار در حومه جنوبی بیروت ممکن است انتحاری بوده باشد.

بر اساس گزارش النشره لبنان، ارتش تلاش دارد مردم  را از محل حادثه دور کند و این مکان را به محاصره خود در آورد.

خبرنگار شبکه خبری المنار اعلام کرد که گزارش‌های اولیه حاکی است که انفجار بیروت انتحاری بوده که انفجار اول توسط یک انتحاری پیاده و انفجار دوم توسط عامل انتحاری بوده که یک خودرو را هدایت می کرد، روی داده است. خودروی که امروز در منطقه الجناح در جنوب بیروت منفجر شده از نوع “رنو” بوده است و این دو انفجار با فاصله یک دقیقه و نیم روی داده است.

شبکه خبری اسکای نیوز نیز گزارش داد که در این دو انفجار دست کم ۵۰ نفر زخمی شده‌اند.

از سوی دیگر خبرنگار العالم گزارش داد که اطلاعات از به شهادت رسیدن حجت الاسلام «ابراهیم انصاری» رایزن فرهنگی ایران در انفجار بیروت حکایت دارد.

شبکه خبری المیادین نیز در خبری فوری لحظاتی پیش گزارش داد که شمار قربانیان این دو انفجار به ۲۰ کشته  و ۹۶ زخمی رسید.

شش تن از نگهبانان سفارت ایران در لبنان در دو انفجار امروز به شهادت رسیدند.

ˈرضوان فارسˈ (حاج رضا) مسئول حفاظت از سفارت ایران در بیروت و محافظ شخصی سفیر نیز در میان شهدای انفجارهای ظهر امروز بیروت هستند.

گروه ˈعبدالله عزامˈ وابسته به القاعده مسئولیت انفجارهای تروریستی امروز سه شنبه در مقابل سفارت ایران در بیروت پایتخت لبنان را بر عهده گرفته است.

در اثر این عملیات ۲۳ نفر شهید و۱۴۶ نفر دیگر زخمی شده اند. ˈابراهیم انصاریˈ رایزن فرهنگی ایران دراثر این عملیات به شدت زخمی شده است.

حجت الاسلام  والمسلمین انصاری رایزن فرهنگی کشورمان در بیروت صبح امروز در جریان عملیات تروریستی حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان مجروح شد.

طی این حمله وی به بیمارستان مستشفی الرسول الاعظم (ص) منتقل شده و تحت مداوا قرار دارد.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت و گو با نسیم آنلاین اعلام کرد: ‬‫طبق آخرین خبری که از سفارتمان در بیروت گرفتیم‬ ‫رایزن فرهنگی ‫ایران به شهادت‬ ‫نرسیده‬ ‫و به علت‬ ‫وخیم بودن حالشان، ‫به بیمارستان منتقل شده‌اند. وی با بیان این که خبر شهادت ایشان‬ ‫کذب است، گفت:  امیدواریم حال ایشان ‫بهبود پیدا کند.

این در حالی است که العالم پیش از این گزارش داد که سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان خبر شهادت رایزن فرهنگی ایران در انفجارهای امروز را تأیید کرده است.

حجت‌الاسلام ابراهیم انصاری رایزن فرهنگی ایران در بیروت در سال ۱۳۳۸ در شهرستان لامِرد از توابع استان فارس به دنیا آمده است و تحصیلات حوزوی را تا اتمام سطح پیش برده و در دانشگاه نیز موفق به کسب مدرک فوق‌لیسانس مدیریت شد.

حجت‌الاسلام انصاری از ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۳ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان هرمزگان بود. وی سپس تا سال ۸۳ و به مدت ۱۰ سال، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان شد. پس از آن، حجت‌الاسلام انصاری پنج سال و نیم در سودان به عنوان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران فعالیت کرد. سپس از سال ۸۹ تا ۹۲ مدیرکل بخش آفریقا-عربی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بود.

حجت‌‌الاسلام انصاری در مهرماه امسال رایزنی فرهنگی ایران در لبنان را بر عهده گرفت

«تام فلچر» سفیر انگلیس در لبنان در صفحه توئیتراش ضمن «تسلیت صمیمانه» به خانواده قربانیان حادثه انفجار در مقابل سفارت ایران در این کشور، با آنها ابراز همدردی کرد.

زهرا خدایی

در حملۀ تروریستی که روز سه شنبه در مقابل سفارت ایران در بیروت صورت گرفت، متأسفانه علاوه بر کشته شدن ابراهیم انصاری، رایزن فرهنگی کشورمان، دهها تن دیگر کشته و زخمی شدند. عاملان این حملۀ تروریستی هنوز مشخص نیستند، اما کارشناسان و ناظران با توجه به پیشینۀ وقوع چنین حوادثی در لبنان، آن را متأثر از بحران سوریه و آتش افروزی های سلفی های تکفیری می دانند.
خبرگزاری خبرآنلاین در گفتگو با حسین رویوران، کارشناس خاورمیانه علل و پیامدهای حملۀ تروریستی در مقابل سفارت ایران را مورد بررسی قرار داده است که در ادامه می خوانید:
اخبار کامل انفجار مقابل سفارت ایران در بیروت دربارۀ ماهیت این حملۀ تروریستی برایمان بگویید.
من تصور می کنم این اقدام در چهارچوب اختلافات سیاسی که صحنه لبنان را در ارتباط با حوادث سوریه در برگرفته، صورت می گیرد. جامعه لبنان امروز دچار نوعی دوگانگی شده است. برخی گروهها طرفدار دولت سوریه هستند مانند حزب الله که سوریه را بخشی از مقاومت می دانند و همچنان از آن حمایت می کنند. در همین چهارچوب است که نیروهای حزب الله در سوریه حضور دارند.
در مقابل برخی گروههای سلفی سنی تکفیری لبنان هستند که آنها نیز به گونه ای در سوریه حضور دارند و در کنار معارضه با دولت سوریه می جنگند. این دوگانگی که در سوریه وجود دارد، در لبنان نیز متأسفانه به صورت جدی دیده می شود. بسیاری از اتفاقات اخیر در لبنان نیز به همین شکاف سیاسی باز می گردد از جمله انفجار ضاحیه که متأثر از همین امر است. من تصور می کنم این اقدام به سلفی های تکفیری در لبنان باز می گردد که برخی از نیروهای مخالف سوری نیز در میان آنها حضور دارند.
هدف از این اقدام تروریستی چه بوده است؟
این گروهها با این هدف این اقدام تروریستی را انجام دادند که از ایران و حزب الله انتقام گرفته باشند. چون این دو در حال حمایت از محور مقاومت هستند. این اقدام تروریستی همانند سایر کارهایی است که این گروهها انجام داده اند. آنها به جای اینکه با منطق گفتمان خود را پیش ببرند، متأسفانه با استفاده از زور، عملیات انتحاری، بمب گذاری سعی شان بر اینست که طرف مقابل را به گونه ای مرعوب کنند.
پیامدهای این حمله چه می تواند باشد؟
علیرغم اینکه این حادثه تلخ است و شهدای بسیاری نیز داشته ایم، اما تصور نمی کنم که این کار بتواند سیاست ایران در حمایت از محور مقاومت در مقابل اسراییل تغییر دهد. تنها نتیجۀ این اقدامات وحشیانه و خشونت بار سلفی های تکفیری اینست که ماهیت این گروهها و جریانها را برای مردم لبنان به طور کامل آشکار می کند.
چند روز پیش یکی از فرماندهان رژیم صهیونیستی از وقوع جنگ در آینده ای نزدیک با لبنان خبر داده بود، با توجه به ابعاد سنگین حملۀ تروریستی آیا می توان گفت که این حمله تروریستی در همین راستاست؟ آیا این نوعی اعلام جنگ نیست؟
بله. این نوع عملیات ها به گونه ای اعلام جنگ به ایران است و انجام چنین عملیاتی قطعاً با واکنش ایران و همپیمانان ایران در لبنان مواجه خواهد شد. این حرکت شنیع عملی نیست که ایران آن را بپذیرد و یا از آن چشم پوشی کند؛ حتی اگر ایران هم چشم پوشی کند، حزب الله قطعاً در مقابل آن سکوت نخواهد کرد.
در مورد انفجار ضاحیه نیز حزب الله آنقدر پیگیری کرده بود که در نهایت عوامل آن را پیدا کردند و جالب اینکه خود سلفی های تکفیری عوامل حمله را از بین بردند و کشتند برای اینکه بقیۀ عوامل کشف نشوند. در هر حال این یک اقدام جنایتکارانه و تروریستی علیه یک مرکز فرهنگی و دیپلماتیک است و تحت هیچ عنوانی نمی تواند قابل توجیه باشد.
با توجه به فضای حاکم بر منطقه، آیا باید در آینده منتظر بروز حوادثی از این دست بود؟ با توجه به اینکه ایران نیز روزهای حساسی را در پیش دارد و اسراییل نیز در حال نشان دادن چنگ و دندان به ایران است، آیا در آینده باید منتظر تشدید تنش های منطقه ای در کانون های بحران بود؟
این دوگانگی اتفاقا یک امر طبیعی است و از زمان جنگ ۳۳ روزه در منطقه شفاف تر و روشن تر شده است. طرفداران جریان سازش و مقاومت مشخص هستند؛ در نهایت این تقابل چیزی نیست که از بین برود به این دلیل که این دو جریان در نهایت در کنار و یا در مقابل اسراییل هستند. آنهایی که ضد اسراییل هستند، نمی توانند موجودیت این رژیم غاصب را به رسمیت بشناسد. من تصور می کنم این تقابل استمرار می یابد و تا زمانی که گفتمانی عقلانی در چارچوب محافل علمی و رسانه وجود نداشته باشد و تقابل خیابانی به این شکل صورت می گیرد، متأسفانه این تقابل استمرار می یابد.

 

منابع خبری همراه با تیم ملی کشورمان در گفت و گو با خبرگزاری ˈالنشرهˈ لبنان اعلام داشتند که با وجود انفجار مقابل سفارت ایران، عصر امروز برای برگزاری مسابقه به ورزشگاه کمیل شمعون خواهند رفت.
بنا بر این گزارش، تیم ملی ساعت سه و نیم به وقت محلی به ورزشگاه می رود.

تصمیم نهایی به منظور عدم برگزاری این مسابقه بر عهده ˈکسیلانگ توˈ ناظر چینی این دیدار است.

خبرهای اولیه حاکی از آن است که ابراهیم انصاری وابسته فرهنگی ایران در بیروت در این انفجار به شدت مجروح شده است.

دو انفجار ساعتی پیش ماقبل سفارت ایران در بیروت رخ داد و به نظر میرسد که این انفجار ها انتحاری بوده است.

تا کنون در این حادثه ۱۹ تن به شهادت رسیده اند.

 

“ابراهیم انصاری” در انفجار تروریستی امروز بیروت به شهادت رسید.
خبرنگار العالم خاطرنشان کرد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان خبر شهادت رایزن فرهنگی ایران در انفجارهای امروز را تأیید کرد.

 

 


دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

گوگل یاهو!