ناصر خان حجازی نماد ابهت در فوتبال ایران


 ناصر خان حجازی

نماد ابهت در فوتبال ایران

دوم خرداد سالروز درگذشت مردی است که از او به عنوان نماد ابهت در فوتبال ایران یاد می شود. ناصر حجازی سالهاست که از دنیا رفته ولی هنوز هم در دل‌های بسیاری از علاقمندان به فوتبال جای دارد. او دروازه‌بان ایران در اولین تجربه جام جهانی ایران بوده و از افتخاراتش این است که دومین دروازه‌بان برتر آسیا شده است.

ناصر حجازی به لحاظ سجایای اخلاقی نمونه بود و هیچگاه درباره او کسی نشنید که ناپاک کار کند و همین مسئله بود که او را از خیلی‌ها متمایز می‌کرد. خاص بودن او به گونه‌ای بود که در کتاب مفاخر ایران نامش جای گرفت. هرچند بداخلاقی‌هایی که با او صورت گرفت، وی را مجبور کرد تا مدتی را هم در بنگلادش به فوتبال بپردازد و آنقدر در این زمینه پیش رفت که عنوان سرمربی‌گری محمدان بنگلادش را بدست آورد اما هیچگاه سکان هدایت سرمربی‌گری تیم ایران به او نرسید.

این اسطوره فوتبال ایران یکبار استقلال را تا آستانه قهرمانی جام باشگاه های آسیا برد اما برابر جوبیلو ایواتا ژاپن  شکست خورد تا نایب قهرمان شود. حجازی در آن روز تلخ واقعیتی را گفت که تاریخ آن را اثبات کرد. او گفت که تا ده سال دیگر هیچ تیم ایرانی‌ای به این مرحله از رقابت‌ها نمی‌رسد و در نهایت همین اتفاق رخ داد و ده سال بعد سپاهان بود که به این مرحله رسید.

حجازی در دوران مربی‌گری نتایج خوب و بد را باهم در کارنامه داشت و بازگشت او به استقلال در سال ۸۶ پس از هشت سال دوری از این تیم موج رخ دادن اتفاقات تلخی شد. حجازی با وجود نتایج نسبتا مطلوب از کار برکنار شد و فیروز کریمی جانشین او شد. اشک‌های فرهاد مجیدی در آغوش ناصر حجازی پس از بازی این تیم برابر پیکان یکی از نوستالوژیک ترین صحنه‌های فوتبال ایران بود. حجازی با اینحال در همان زمان و روزهای سخت مقاومتی بزرگ از خود نشان داد و چه آنکه به خوبی می‌دانست برخی‌ها دوست ندارند او در استقلال حضور داشته باشد.

حجازی آنقدر محبوب هواداران فوتبال بود که بعد از درگذشتش چیزی بیش از چهار و نیم میلیون اس ام اس به برنامه نود جهت یاد او ارسال شد و در نهایت درگذشت او مهم‌ترین اتفاق سال ۹۰ در برنامه ۹۰ شد. مرگ ناصر حجازی آن قدر تاثیر گذار بود که اکثر مقامات بزرگ سیاسی ایران از ضایعه نبود او اظهار ناراحتی کردند و بسیاری از شاگردان سابق او از نبودنش حسرت خوردند


دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

گوگل یاهو!