زنده یاد استاد مرتضی ذاکر ( نسیم ذاکر)


زنده یاد استاد مرتضی ذاکر ( نسیم ذاکر)



استاد مرتضی ذاکر بیش‌ از نیم‌قرن در حوزه ادب و شعر فعالیت داشته و همواره مشوق جوانان و نوجوانان در این عرصه بودند ضمن این‌که ایشان ‌چهار دهه عضو پیوسته انجمن ادبی استاد مهرداد اوستای بروجرد بودند، هم‌چنین سه دوره دو ساله نیز مسئولیت انجمن ادبی استاد مهرداد اوستا را نیز به‌عهده داشته و از شاعران فعال در حوزه شعر و ادب شهرستان بروجرد بود.

استاد مرتضی ذاکر، متخلص به «نسیم بروجردی» از شعرای معاصر و پیشکسوت این عرصه است. وی در سال ١٣١٨ شمسی در بروجرد دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان ١۵ بهمن این شهر تا کلاس پنجم و کلاس ششم را در دبستان اعتضاد در سال ١٣٣۶ به پایان رساند. در سال ١٣٣٩ به استخدام هلال‌احمر بروجرد (شیر و خورشید سابق) درآمد. در سال ١٣۴٠ کتابی با نام «دخمه تنگ» با همان سواد ابتدایی به رشته تحریر در آورد و از همان سال تحصیلات خود را ادامه و در سال ١٣۴۶ موفق به اخذ دیپلم ادبی گردید.

وی در سال ١٣٧٣ بازنشسته مرکز بهداشت و درمان بروجرد شد.پانزده سال پایان دوران خدمت دولتی خود را به‌عنوان مسئول مرکز بهداشت و درمان آیت‌الهس طالقانی بروجرد بودند.

استاد ذاکر سرودن شعر را از سال چهارم ابتدایی آغاز کرد و از سال ١٣۵٣ به نوشتن داستان‌های کوتاه برای کودکان و بزرگ‌سالان همت گمارد.

وی از سال ١٣۶٠ به گردآوری گفت و لفت (لهجه) بروجردی به نام «واژه‌نامه محاوره‌ای با فرهنگ گویش بروجردی» پرداخت یکی دیگر از کتب چاپ شده ایشان مجموعه شعری است که در دهه ٧٠ به چاپ رسیده است.

وی از سال ١٣۶١ به عضویت انجمن ادبی استاد مهرداد اوستای بروجرد (وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی) در آمد. استاد مرتضی ذاکر سرودن شعر محلی و فولکلوریک را از سال ١٣۶٢ شروع نمود. وی در زمینه شعر دارای آثار متعدد و ارزشمندی است که شنیدن آن حلاوت و شیرینی خاصی دارد و اشعار محلی و به گویش بروجردی ایشان بسیار مورد توجه مردم بروجرد و استان لرستان است.

. از سروده‌ها و تالیفات این شاعر بروجردی می‎توان به «سروده‌های نسیم بروجردی»، «دخمه تنگ»، «نکبت» و کتاب «گل کاسه اِشکِنَک» با موضوع نگاهی به اشعار گویشی مرتضی ذاکر اشاره کرد.

شایان ذکر است روز سه‌شنبه ۱۲ آذرماه ۹۸، استاد مرتضی ذاکر متخلص به «نسیم بروجردی» از شعرای معاصر و پیشکسوت، در سن ۸۰ سالگی به دیدار حق شتافت.


دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

گوگل یاهو!