رمز موفقیت ورزشی اول اخلاق، دوم درس و سوم ورزش

 دکتر عباس اکرامی موسس باشگاه شاهین با لباس شخصی در کنار تیم


رمز موفقیت ورزشی

در “مکتب شاهین” اینچنین است:

اول اخلاق، دوم درس و سوم ورزش



نوشته: فرهاد داودوندی- بروجرد:

روزی که زنده یاد مرحوم دکتر اکرامی در سال ۱۳۲۱ باشگاه شاهین را با شعار: اول اخلاق، دوم درس و سوم ورزش پایه گذاری کرد شاید خودش هم نمی دانست که این شعار آنچنان اصولی پی ریزی و تعریف شده که شاید تا سالیان سال بعد، رمز موفقیت بسیاری از ورزشکاران آماتور و حرفه ای در ایران باشد.

بعد از مرحوم اکرامی بسیاری آمدند و رفتند و حتی باشگاه های رنگ و لعاب دار بسیاری یک شبه سر برون آوردند، اما آنکه نام نیکش بر ورزش ایران ماندگار شد همان دکتر عباس اکرامی بود و بس.

 پرورش صدها ورزشکار با اخلاق که همگی مدارج عالی درس و و ورزش را در زندگی طی کردند به مانند  پرویز دهداری، امیر مسعود برومند، همایون بهزادی، حبیب محقق زاده، جعفر کاشانی، حمید شیرزادگان، حسین کلانی، ابراهیم آشتیانی و …. فقط نمونه هایی از پرورش یافتگان مکتب شاهین است که هر کدام برای خود در عرصه های مختلف زندگی صاحب اسم و رسم شدند.

 به واقع اینک نیز که سالیان سال است باشگاه شاهین در رده های بالای فوتبال ایران حضور ندارد، اما مکتب اخلاق مدار شاهین همچنان هواداران بسیاری دارد.

شاید بسیاری از ورزشکاران با اخلاق جوان که در زندگی خود با جدیت درس و ورزش را پیگیری می کنند، خود نیز در جریان نباشند که بنوعی ادامه دهنده راه شعار مکتب شاهین هستند.

سخن به درازا خواهد کشید اگر عنوان شود که هر ورزشکار (بخصوص شهرستانی) قصد حضور مستمر در عرصه ورزش و طی کردن مدارج ترقی و ماندگاری و جاودانگی در این عرصه را دارد بدون عمل به حتی یک مورد از اصول گفته شده تحت عنوان اصول سه گانه مکتب شاهین، محال ممکن است بتواند به رموز موفقیت در ورزش دست پیدا کند.

بارها دیده شده که حتی در سطوح بالای ورزش کشور بسیاری برای مدت زمان کوتاهی چهره شده اند، درخشیده اند، نام شان بر سر زبانها افتاده، اما از آنجا که در راه اخلاق و درس و ورزش گام ننهاده اند به همان سرعت هم چراغ بخت شان رو به افول گذاشته و اینک نه نامی از آنها بر زبانها جاری است و نه یادی از آنها در اذهان!

به هر حال ختم کلام اینکه مکتب شاهین زنده است، اگر چه دکتر اکرامی در میان ما نیست،

اما سخن آن بزرگمرد باید همیشه آویزه گوش ورزشکارانی باشد که قصد دارند موفقیت را در عرصه های ورزشی و زندگی با طعم ماندگاری تجربه کنند و آن سخن از دکتر اکرامی بزرگ موسس باشگاه اخلاق مدار شاهین این است:

اول اخلاق، دوم درس و سوم ورزش


دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

گوگل یاهو!