ایجاد موزه دفاع مقدس بروجرد در یکی از ساختمانهای قدیمی و در حال تخریب اداره میراث فرهنگی بروجرد



سایت فرهاد ۹۰ پیشنهاد می دهد:

ایجاد موزه دفاع مقدس بروجرد

در یکی از ساختمانهای قدیمی و در حال تخریب

اداره میراث فرهنگی بروجرد

فرهاد داودوندی- بروجرد:

متاسفانه بروجرد از داشتن یک موزه تمام و کمال در رابطه با تاریخ غنی این شهر بی بهره است.

تاریخ بسیار پربار شهرستان بروجرد می تواند در یک موزه زیبا در معرض دید قرار بگیرد، اما متاسفانه تلاشی از طرف متولیان امر در این رابطه دیده نمی شود.

 هم اینک شاید هزاران هزار مدارک تاریخی و بسیار مهم در منازل این شهر در چمدان ها و یا زیر زمین ها در حال از بین رفتن هستند، بدون اینکه مردم بدانند اوراق و لوازم تاریخی خود را باید برای حفظ و نگهداری و در معرض دید دیگران قرار دادن، به کجا تحویل بدهند؟

۸ سال جنگ تحمیلی و دفاع مقدس و شرایط ویژه بروجرد در نزدیکی به مرزهای غربی، این شهر را در معرض بمباران و موشک باران های متوالی قرار داده بود.

حضور رزمندگان قهرمان بروجردی در عرصه دفاع از مرزهای مقدس ایران زمین نیز حکایتی دیگر دارد که در مطالبی دیگر به آن خواهیم پرداخت.

جنگی که توسط دشمنان این کشور در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ آغاز شده بود در روز ۲۹ مرداد ۱۳۶۷ با اعلام آتش بس رسمی از طرف سازمان ملل رسما خاتمه یافت.

۸ سال جنگ و دفاع و بمباران و تقدیم صد ها شهید و مجروح و جانباز و آزاده قسمت مهمی از تاریخ معاصر ما را در بروجرد رقم زده است.

متاسفانه جمع بندی های دقیقی از تاریخ بروجرد در ۸ سال دفاع مقدس در هیچ کجا گرد آوری نشده است و اگر نبود حضور چندین رزمنده بروجردی دست به قلم، که تا حدودی خاطرات تلخ و شیرینی از آن دوران به رشته تحریر در آورده اند، شاید در آینده و سالیان بعد، آنچنان که باید و شاید اثر مکتوبی از حضور بروجردی ها در تاریخ ۸ ساله جنگ تحمیلی به جا نمی ماند.

به هر حال اینک که بسیاری از مردان و زنان  آن دوران بر اثر کهولت سن جان به جان آفرین تسلیم نموده اند و حتی رزمندگان نوجوان آن زمان اینک در دوران میانسالی به سر می برند، به جاست فکری برای ایجاد موزه دفاع مقدس بروجرد بشود.

آماری از تعداد خانه های قدیمی بروجرد که در دست اداره میراث فرهنگی بروجرد می باشد و بعضا بخاطر نبود بودجه برای تعمیرات در حال تخریب کامل هستند، ندارم.

اما نگارنده پیشنهاد می دهد که اداره میراث فرهنگی بروجرد یکی از خانه های قدیمی تحت تملک خود را که در حال تخریب کامل می باشد در اختیار موزه دفاع مقدس بروجرد قرار بدهد.

مطمئنا ارگانهای نظامی و ادارات به مانند: سپاه ناحیه بروجرد، پادگان مهندسی، گروه ۲۴ بعثت نیروی زمینی سپاه، بسیج،نیروی انتظامی، بنیاد شهید، شورای شهر، شهرداری و علاقمندان به ایجاد موزه  جنگ بروجرد و …. برای ایجاد چنین مکانی به یاری اداره میراث فرهنگی بروجرد خواهند شتافت.

با این روش میراث فرهنگی بروجرد پیشتاز ایجاد موزه ۸ سال دفاع مقدس بروجرد خواهد شد، با کمک ارگانهای نظامی شهر ساختمان یا احیانا ساختمانهای مورد نظر برای ایجاد موزه دفاع مقدس در بروجرد که مالکیت شان با میراث فرهنگی خواهد بود در ظرف کمترین زمان ممکن تعمیر، نوسازی و به موزه ای زیبا تبدیل خواهند شد.

از آنطرف هم تا بیشتر از این زمان از دست نرفته با یک فراخوان بخصوص از خانواده های شهدا، جانبازان، آزادگان، مفقود الاثرهای جاودان، می توان اقدام به گرد آوری مدارک و اسناد معتبر و یادگار های زمان ۸ سال دفاع جنگ تحمیلی نمود و به این طریق بروجرد را دارای یک موزه زیبا از مدارک و اسناد تاریخ معاصر جنگ تحمیلی ۸ ساله نمود.

در آینده در این رابطه باز هم خواهم نوشت….

@@@@@

سایت فرهاد ۹۰ آمادگی دارد نظرات مسوولین محترم اداره میراث فرهنگی بروجرد، سپاه ناحیه بروجرد و دیگر ادارات و ارگانهای علاقمند برای ایجاد موزه دفاع مقدس بروجرد را دریافت کند………….


دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

گوگل یاهو!