اتوبوس تست ایدز در بروجرد راه اندازی شد

اتوبوس تست ایدز در بروجرد راه اندازی شد

به گزارش سایت خبری بروجرد

مدیرگروه مبارزه با بیماری های واگیر وغیر واگیر شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: همزمان با فرارسیدن هفته ایدز اتوبوس تست این بیماری در سطح شهر راه اندازی شده است.
مژگان نوابی روز یکشنبه افزود: با راه اندازی این اتوبوس کارشناسان مرکز بهداشت در نقاط مختلف شهر مستقر هستند و تست ایدز را به صورت رایگان برای افراد داوطلب انجام می دهند.وی اظهار داشت: در نخستین روز اجرای این طرح ( شنبه) ۸۵ نفر از همشهریان با مراجعه به اتوبوس تست ایدز این آزمایش را انجام دادند و در کمتر از ۱۰دقیقه نتیجه آن را دریافت کردند.وی تاکید کرد: تلاش می شود با اقدامات تبلیغی، انگ ایدز در جامعه کمرنگ شود که یکی از این راهکارها راه اندازی این اتوبوس سیار است تا همه افراد جامعه برای آگاهی و ارتقاء سطح سلامت خود آزمایش دهند.

مدیرگروه مبارزه با بیماری های واگیر وغیر واگیر شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: از ابتدای طرح شناسایی بیماران مبتلا به ایدز تاکنون حدود ۵۰۰ نفر مبتلا شناسایی شده که ۴۰درصد این افراد فوت شدند، برخی مهاجرت کرده و مابقی نیزغیر فعال و یا تحت درمان هستند.

نوابی افزود: همچنین تست اچ آی وی (ایدز) همه روزه به صورت رایگان در مرکز جامع سلامت شبکه بهداشت و درمان بروجرد انجام می شود تا بتوان به تشخیص زودهنگام این بیماری در افراد جامعه هدف دست یافت.وی ادامه داد: تشخیص به هنگام ایدز درمان موثرتری را رقم زده و علاوه بر این فرد بیمار با انجام مراقبت های لازم از انتشار ان جلوگیری خواهد کرد.

مدیرگروه مبارزه با بیماری های واگیر وغیرواگیر شبکه بهداشت و درمان بروجرد بیان کرد: طرح شناسایی مادران باردار اچ آی وی مثبت نیز ۲سال اخیر اجرا شده و از مجموع ۱۰ هزار و ۹۰۰ تست انجام شده ۱۲ مادر مبتلا شناسایی و اقدامات درمانی آنان منجر به تولد نوزادان سالم شد.

نوابی اظهار داشت: هم اکنون طرح ۹۰۹۰۹۰ با هدف شناسایی ۹۰ درصد مبتلایان به ایدز، کاهش ۹۰ درصدی رشد بیماری و سپس درمان در حال انجام است.وی ادامه داد:۹۰ درصد ۲مرحله آخر تاکنون محقق شده و تلاش می شود تا ۹۰ درصد بیماران نیز از طریق تست های رایگان اچ آی وی شناسایی شوند.

یکم دسامبر مصادف با روز جهانی ایدز می باشد که در ایران به دلیل اهمیت آن از هشتم تا ۱۴ آذرماه به عنوان هفته ملی اطلاع رسانی ایدز نامگذاری شده است.ایدز عبارت‌ است‌ از بوجود آمدن‌ ضعف‌ عمده‌ در دستگاه‌ ایمنی‌ بدن‌ (نقص‌ ایمنی‌) که باعث‌ کاهش‌ توانایی‌ بدن‌ در مقابله‌ با عفونت ها و توانایی‌ سرکوب‌ سلول‌های‌ غیرطبیعی‌ مثل‌ سلول‌های‌ سرطانی‌ می‌شود.

ویروس‌ ایدز سلول‌های‌ ایمنی‌ موجود درخون‌ (لنفوسیت‌ها) و سلول‌های‌ ایمنی‌ موجود در بافت‌ها مانند مغز استخوان‌، طحال‌، کبد و گره‌های‌ لنفاوی‌) را درگیر می‌سازد که این‌ سلول‌ها در تولید پادتن‌ برای‌ مقابله‌ با بیماری ها و سرطان ها نقش‌ دارند.

منبع:ایرنا

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما

گوگل یاهو!